Rådgivning ett viktigt fokus på nya Mediq
Den 14 september tillträdde Shahram Khorsand som ny vd på Mediq Sverige. Denna förändring var ett led i utvecklingen av svenska Mediq från en logistikpartner till en tjänste- och produktleverantör inom medicinteknik.
– En av de saker som attraherade mig till uppdraget var att vi inte enbart skulle utveckla nya tjänster och ta in nya produkter, utan även ytterligare bygga på företagets styrkor, säger Shahram Khorsand.
En viktig del av de nya tjänsterna hos Mediq är rådgivning. Genom att erbjuda sjukhus och vårdinrättningar rådgivning kring sina inköp och inköpsmönster, hoppas företaget på att hjälpa kunderna på ett sätt som i sin tur kan leda till en ökad patientnöjdhet.
– Våra produktchefer och inköpare sitter på oerhört mycket kunskap som idag inte alltid når fram till våra kunder i nuvarande forum. Vi kommer att skapa nya vägar och kanaler för att nå ut med det senaste inom både produktnyheter och användning. Vi kommer dessutom att lägga mycket tid och kraft på att introducera nya och innovativa produkter och tjänster samt på att skapa uppmärksamhet för dessa. Idag upphandlas oftast enbart det befintliga och det finns ingen naturlig process för svensk sjukvård att ta in och prova innovationer.
Tanken är att även ge rådgivning för att ta hänsyn till faktorer som miljöpåverkan, ursprungskontroll, totalpris och full transparens i tillverkningsleden. Tjänsterna kommer att skräddarsys för varje kund.
– Idag upphandlas ofta tjänster och produkter som om alla sjukhus och vårdgivare har likadana behov och förutsättningar. Vi vet att så inte är fallet och kommer därför också att erbjuda anpassade tjänster efter sjukvårdens förutsättningar och kapacitet.
Pandemin har inneburit att 2020 har varit ett tufft år för många bolag inom branschen. För Mediq, som ska förse sjukvården med bland annat skyddsutrustning, handsprit och engångshandskar har det varit en utmaning att möta den ökade efterfrågan på vissa produkter.
– Plötsligt ringde en kund som vanligtvis köpte 10 000 exemplar av en produkt och som nu beställde en miljon. De första veckorna under pandemins start ställde detta till det för alla. Sjukhusens logistik kunde inte ta emot allt som skickades och vi fick kämpa med allt från inköp till sälj och distribution. Det var nästan som en krigssituation under några veckor. Vi arbetade kvällar och helger och gjorde allt för att hjälpa våra kunder. Vi har nu justerat och lagt till nya processer, för att vara förbereda för den här typen av utmaningar.
– Under covid-19 har vi bland annat sett värdet i att ha ett eget lager innanför landets gränser, då det ger full kontroll över produktflödet. Vi har idag två lager i Sverige och kommer att använda denna fördel fullt ut.
Mediq Sverige har 220 anställda. Majoriteten arbetar på huvudkontoret i Kungsbacka som också huserar det största lagret, men ett tjugotal arbetar på lagret i Umeå, några specialister på säljkontoret i Stockholm och ytterligare ett tiotal säljare finns runt om i landet.