23948sdkhjf

Lägger fokus på försäljning

Irras tar in 217 miljoner genom emission för att stärka försäljningen

Under förra veckan slutförde Irras en företrädesemission som kommer att tillföra bolaget 217 miljoner kronor före emissionskostnader. Den stärkta kassan ska användas till satsningar på försäljningen av företagets produkter.

Sabina Berlin, finanschef på Irras, berättar att bolaget har distributörer i stora delar av Europa men egenförsäljning i Centraleuropa och Norden. Dit kommer en del av pengarna att gå men lejonparten ska läggas på att utöka försäljningsorganisationen i USA, där företaget bedriver egen försäljning.

– I USA har vi en egen säljstyrka. Det är en stor och viktig marknad som erbjuder bra marginaler till den som kan sälja via egna kanaler, säger Sabina Berlin. Kapitaltillskottet från emissionen ger oss stabil grund och möjligheter att leverera enligt vår strategiska plan. Vi står starkt rustade inför framtiden.

Irras tillverkar och säljer två olika produktlinjer. Den ena är Irraflow, som utjämnar trycket för att minska skador vid blödningar i hjärnan. Den andra är Hummingbird, som används för övervakning av det intrakraniella trycket.

Irraflow har CE-märkning och är godkänd av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Dock har återlanseringen i Europa försenats en del jämfört med företagets initiala förväntan, berättar Sabina Berlin.

– Vi hade ett brittiskt anmält organ som beslutade sig för att sluta arbeta med medicinteknik. Därför fick vi söka efter ett nytt anmält organ. Väntetiden för granskning vid CE-märkning är ovanligt lång just nu, särskilt för klass II- och III-produkter, och vi behövde även göra om några äldre test. Det innebar att vi fick en CE-märkning för Irraflow senare än vi hade trott. Godkännandet kom i december 2019.

Nu pågår arbetet med att få en CE-märkning på plats för Hummingbird. Båda produkter är dock godkända av FDA och nu ska säljstyrkan i landet som sagt byggas upp.

– Vi har i dagsläget sju säljare på plats i USA. Vi har en tydlig plan på hur vi ska bygga upp säljstyrkan på bästa sätt.

Den pågående coronaepidemin har gjort det svårare att nå fram till sjukvården med de nya produkterna, berättar Sabina Berlin.

– Självklart påverkas vi av pandemin. Behovet av att behandla svårt sjuka patienter med hjärnblödningar och traumatiska hjärnskador och därmed behovet av våra produkter kvarstår, men utmaningen just nu är att nå fram till sjukhusen för att få igång användningen där, då många har karantänrestriktioner och endast släpper in personal och patienter. Vi gör vårt bästa för att hålla aktiva dialoger och jobbar bland annat mycket med digitala möten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066