23948sdkhjf

Kampen för nära vård förs av leverantörerna

Medhelp är ett av flera företag och vårdoperatörer som vill hjälpa patienter hemma. Men de får inte. – Vi har försökt få intresse för den här tjänsten i över tio år, vi har studier, ändå går det inte att få breddinfört, säger Björn Arkinger, ansvarig för vårdtjänster på Medhelp.

Det finns intresse. Från vård och omsorg, från patienter och från deras anhöriga. Under ett par år genomförde Rise en större studie med KOL-patienter som fick sina vitala värden monitorerade i hemmet. Ändrades något, i de uppmätta värdena eller symptomen, kunde patienterna ha kontakt med sjuksköterska och läkare genom videosamtal. Samtal där alla parter hade full tillgång till de uppmätta värdena.

Även vårdens representanter var nöjda. Hälsoekonomin av projektet redovisades och det visade sig att varje krona som investerades gav fem kronor tillbaka. Rena vinsten alltså.

Trots all positiv data är hemmonitorering fortfarande inte verklighet i vården i Sverige. Projektet rapporterades och sedan gick vardagen tillbaka till det som varit innan. Hemma hos Carina Levander och de andra patienterna togs displayen ner, mätintrumenten packades ihop och de var återigen välkomna till vårdcentralen för att ta sina värden.

För att ta reda på vad som hände med Rise-projektet åker MedTech Magazine till Medhelps ledningscentral i Liljeholmen i Stockholm.

Lades KOL-projektet ner?

– Ja, tyvärr, det är det som är så konstigt. Det blev egentligen ingenting av det. Eller ännu, ska jag säga, det är klart att det kommer att bli verklighet en vacker dag, men det tar obeskrivligt lång tid, säger Jonas Sareld, som är marknadschef på Medhelp och ordförande i Swedish Medtechs ICT-grupp.

Medhelp är ett företag som jobbar med stöd och rådgivning för patienter. I många landsting är det Medhelps sjuksköterskor som svarar i telefonen när du ringer 1177. Det som skiljer KOL-projektet från 1177 är att de sjuksköterskor, sjukgymnaster och läkare som patienten kontaktar, redan har de uppmätta värdena på en display framför sig. Kontakten skedde sedan över video, inte bara telefon. De kunde se hur patienten mådde.

– Vi har försökt införa video i 1177-samtalen i över tio år, men det är inget landsting som velat ha det. Intresse finns, men det upphandlas inte, berättar Björn Arkinger, som är ansvarig för vårdtjänsterna på Medhelp.

Varför upphandlas inte hemmonitorering?

– Ja, tro mig, jag har undrat! Men om jag ska gissa har det med upphandlingssystemen att göra. Vården får betalt när patienter kommer in, inte när de är friska och stannar hemma, säger Björn Arkinger.

Jonas Sareld fortsätter:

– Tänk vilket slöseri med patienters tid - och oro! Men även vårdens resurser. Många politiker pratar om vinster i välfärden. Förlusterna i välfärden, varför pratar ingen om det?

Tänk om det blir en upphandling - och ni förlorar?

– Ja, det kanske är någon av jätteleverantörerna som kliver in och tar hela marknaden med hemmamonitorering. Men om de löser vårdens problem, och hjälper alla dessa patienter som sitter hemma, då får de gärna göra det, svlutar Sareld. Nu köper ingen in det. Det är värre.

Företag och organisationer som ingick i Rise-projektet för KOL-patienter:

Rise SICS, Research Institutes of Sweden som är en samlingsorganisation för alla forskande institut i Sverige.

Rise Acreo

Alkit Communications

Alleato

Agnereds närsjukhus

Inera

Innovation Skåne

Intel Sweden

Inteno

RISE Interactive

Karolinska Universitetssjuhuset

Lungkliniken i Solna/Huddinge

Innovationsplatsen Karolinska Universitetssjukhuset

Norrlands Universitetssjukhus Lungkliniken

Lytics

Medhelp

Motala Lasarett

nWise

OP5 AB

Riksförbundet HjärtLung

Sony Mobile

Södersjukhuset Lungklinik

TeliaSonera

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079