Ny patientlag misslyckad
Den nya patientlagen skulle stärka patientens makt. Det blev tvärtom. – Vi kan tyvärr konstatera att patientlagen inte haft avsedd effekt, säger Fredrik Lennartsson, generaldirektör på Vårdanalys.
– Det hittillsvarande arbetet duger helt enkelt inte. Det behövs ett mer kraftfullt och samlat arbete från såväl regeringen som landstingen om
ambitionerna om en vård med patienten i centrum ska bli verklighet, säger Fredrik Lennartsson, generaldirektör på Vårdanalys, i ett pressmeddelande.
Syftet med Patientlagen som trädde i kraft i januari 2015 var att stärka och tydliggöra patientens ställning. Nu knappt ett år senare visar utvärderingen att patientens ställning försvagats inom områden som handlar om tillgänglighet, information och delaktighet.
– Patienternas möjlighet till delaktighet i beslut som fattas om deras vård har inte stärkts. De stora utmaningar som funnits länge när det gäller till exempel kontinuitet, samordning och bristande information till patienter kvarstår, säger Fredrik Lennartsson.
Några orsaker till lagens bristande genomslag, enligt Vårdanalys:
Vården har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att patientlagen ska få genomslag.
Huvudmännen har bara undantagsvis strategier för att möta intentionerna med patientlagen.
Det saknas en tillräckligt stark kultur inom hälso- och sjukvården som verkar för att stärka patientens ställning.
Låg kännedomen om lagen. Även insatserna från nationell nivå har varit otillräckliga.
De flesta av bestämmelserna har gällt sedan länge enligt andra lagar och patientlagen i sig är inte tillräckligt tydlig och kraftfull. Patientens rättsliga ställning är därför fortfarande svag.
Det saknas även systematisk tillsyn och uppföljning av lagen och återkoppling om hur väl vårdens aktörer presterar i dessa frågor.
I pressmeddelandet från Vårdanalys uppmanas regeringen och vården att genomföra en samlad strategi för att stärka patienterna. Att skapa tydligare ansvar samt ökad tillsyn och uppföljning med öppen redovisning av hur väl vården presterar på patientlagens områden. Patienterna behöver involveras i genomförandet av strategin.
– Att stärka patientens ställning och möjligheterna till delaktighet är ett viktigt mål i sig. Men det är också en strategi för att möta utvecklingen med en ökad förekomst av kroniska sjukdomar och ökad ojämlikhet i hälsa. En starkare ställning för patienten är inte en ”kostnad” utan en del av lösningen på vårdens utmaningar, säger Fredrik Lennartsson.