Uppdrag: Framtidens primärvård
Hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar som ställer krav på allt snabbare förändringar, effektivare resursutnyttjande och en förändrad syn på individen och dess behov. I det Vinnova-finansierade projektet Nya förutsättningar för primärvården genom digitalisering, presenteras visioner av hur framtiden inom en välfungerande primärvård skulle kunna se ut.
Tillsammans med Innovation Skåne, Apoteket, inRikta/Nordic Healthcare Group har SP - Sveriges Tekniska Forskningsinstitut - skrivit en rapport som illustrerar den nutida och den framtida primärvården genom fem patientfall som tillsammans täcker in merparten av primärvårdens besök. Utöver dessa har ett antal representanter från vårdaktörer, patientgrupper och företag deltagit genom intervjuer och workshops.
I rapporten får läsaren bland annat träffa femårige Arvid med feber som i det nutida primärvårdscenariot sitter på akuten till långt in på natten med sin mamma. I framtidsscenariot kontaktar mamman i stället vården digitalt, tar ett snabbhalstest på sonen som skickas digitalt för analys och kort där efter kommer medicinen Arvid behöver hem med en drönare.
– Vinnova vill genom det här projektet sprida en positiv bild av hur digitalisering skulle kunna se ut, både för att skapa framtidstro och väcka tankar. Den positiva bilden ska dels nå medborgarna men även vårdpersonalen. Det är jätteviktigt att professionen får se hur deras roll kommer att påverkas till det bättre genom en välfungerande digitalisering, säger Petra Sommarlund.
Om 10 år kommer primärvården att ha andra kontaktvägar och högre tillgänglighet än idag. Patientens första kontakt är digital och i många fall kan ett digitalt beslutsstödssystem, vid behov kompletterat med hemtester, vara tillräckligt för att ge patienten den vård denne behöver. Relevant hälsodata kommer att finnas tillgänglig för de aktörer som behöver den och digitala lösningar integreras i hela vårdkedjan. På så sätt frigörs vårdresurser till de personer som verkligen behöver det. I alla fall om det blir så som SP och övriga projektmedlemmar tror och vill.
– Alla människor i samhället kommer inte att ta till sig dessa nya sätt att kontakta vården, men många kommer att göra det och det kommer i sin tur att frigöra resurser till de som söker vård genom traditionella kontaktvägar.
Värt att notera är att samtliga tekniska möjligheter som presenteras i de fem olika patientscenarierna finns tillgängliga på marknaden idag. Rapporten finns att läsa på www.sp.se under Publikationer.
Tre rekommendationer av vad vården behöver stöd med för att lyckas med digitaliseringen
1. Säkerställ att patient- och kostnadsansvar följer individen och inte organisatoriska
gränssnitt.
2. Säkerställ tydligt syfte med digitaliseringen och den avsedda effekten på
verksamheterna.
3. Undanröj hinder och möjliggör för samlad vårdinformation, såväl inom som mellan kommun och landsting.