"Ta med patient för stärkt ehälsa"
Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter, frågar sig läkaren Daniel Wänn och Steven Gallagher från Cerner och uppmanar samtidigt till ökat samarbete mellan teknikföretagen och användare i vården. Här delar de med sig av ett exempel där samarbetet lett till resultat – hälsosystemet Nuka i Alaska.
kanske viktigaste uppgiften blir till att få läkare, kliniker, patienter och befolkningen till att tro på visionen, göra den till sin egen och delta för att uppnå resultat.
Sverige och de nordiska länderna var bland de första att digitalisera hälso- och sjukvården. Befolkningen har en tradition av att snabbt använda sig av ny teknik. Trots detta är Vision 2025 ett bevis på att det finns utrymme för förbättringar inom eHälsa. Varför har inte sjukvården kommit längre när vi har exempel på goda lösningar inom bank, försäkring och skattemyndigheter? Gemensamt för dessa aktörer är målet att skapa användarvänliga lösningar. För att lyckas måste man involvera användarna av systemet och klargöra förväntningar och behov.
Southcentral Foundation Nuka System of Care i Alaska, USA är ett exempel på just detta. För 20 år sedan var de bland de sämsta vårdgivarna i USA med en befolkning som hade större hälsoproblem än någon annanstans i landet. Detta chockade ledningen och läkare men istället för att vara desillusionerade påbörjade de en av de mest innovativa förnyelseprojekten inom den amerikanska sjukvården.
Patienter och invånare gavs ägarskap till hälso- och sjukvårdssystemet och genom djup involvering och noggranna undersökningar av människors förväntningar genomförde Nuka en 360 graders omorganisation. En av de viktigaste förändringarna de gjorde var att ta ett helhetsansvar för patienternas hälsa, inte bara för varje enskilt ingrepp eller besök. Resultaten lät inte vänta på sig:
Väntetiden till ett besök med sin ansvariga läkare minskades från flera veckor till inom samma dag.
Antalet sjukhusinläggningar minskades med 53 procent och antalet som sökte hjälp på akutmottagningen minskades med 43 procent.
Men kanske viktigast av alltär medborgarnas tillfredsställelse med sjukvården ökade till över 90 procent.
Under hela resan har tekniken varit ett viktigt verktyg för att implementera organisationsförändringarna och bryta barriärer mellan specialistvården, primärvården och invånarna. eHälsostödet ger klinikerna vägledning till att göra rätt beslut, och förenklar arbetet. 2008 fick de anställda tillgång till en online-portal som visar klinisk och operationell realtidsdata. Detta visar effekten av kliniska åtgärder vilket gör det möjligt för kliniker och ledning att ständigt förbättra processer och öka vårdkvaliteten.
Nuka har visat att vårdens kvalitet och tillgänglighet kan ökas genom engagemang och samspel mellan patienter och läkare och där eHälsa är ett centralt stöd i processen. Vi hoppas Gabriel Wikström och regionansvariga politiker tar till sig av de goda exempel som finns och använder samma strategi som till exempel Nuka, för tillsammans kan vi uträtta stordåd inom hälsa och sjukvård.
Daniel Wänn , läkare och CMIO, Exonor
Steven Gallagher , affärsutvecklare, Cerner