23948sdkhjf

Nya lokaler möter vårdens nya behov

I veckan var det invigning för nya kontoret, och en ny företagsstruktur som ska göra Johnson & Johnson redo för att leverera helhetslösningar inom hela terapiområden. – Våra kunder är väl inte riktigt där, men vi bedömer det som att det är den vägen marknaden kommer att ta, säger Andreas Lundberg, strategichef på Johnson & Johnsons medicinteknikavdelning.
Flera separata bolag inom Johnson & Johnson har slagits ihop, både juridiskt och fysiskt, som läkemedelsdelen Janssen med medicinteknikdelen. Verksamheter i Rotebro, Solna och Frösundavik har stängts ner och medarbetarna sitter nu tillsammans i de nya lokalerna i Solna i Stockholm.

Det går inte att köra hela vägen fram. Huset är byggt, men vägen dit och parkeringsplatsen är en

byggarbetsplats. Bolaget Johnson & Johnson är ett av världens största inom hälsa och sjukvård, de gör läkemedel, medicinteknik och konsumentprodukter inom hygien och egenvård. I de nya kontorslokalerna finns inga “egna” platser. Indelningen som följer de ovan nämnda områdena finns fortfarande men nu arbetar alla medarbetare sida vid sida i det nya kontoret. Medarbetarna tillhör ett våningsplan och har sina skåp intill de andra inom samma terapiområde, men valet av arbetsplats ska utgå ifrån den aktuella dagens agenda.

För att få en bild av hur företaget förändras träffar jag delar ur ledningsgruppen för medicinteknik. Det är affärsområdeschef Åsa Ardesjö, Sandra Tengberg , som är ansvarig för logistik och kundservice, och strategichefen Andreas Lundberg .

– Målet är att bli en samtalspartner med kunderna, för att kunna prata om resultat och helhet, som experter inom våra områden, säger Åsa Ardesjö.

Under vårt samtal återkommer de alla tre om vikten av att vara en kunnig leverantör. Både i kontakten med kunderna, men också av affärsmässiga skäl. Motsatsen blir för dyrt. Det går inte att vara bra på allt och forska inom alla områden, man måste välja. Den omfattande processen att renodla härstammar inte från Sverige, utan är ett initiativ som kommer från huvudkontoret i USA. Analyserna är gjorda utifrån framtida behov och satsningen sker inom de områdena där efterfrågan på vård och innovationer kommer att vara stor i framtiden.

Av vinsten cirka 10 procent i innovation och utveckling av nya produkter.

– Som till exempel inom områdena osteoporos och artros behövs mycket forskning och innovativa lösningar. Nu börjar vi samarbeta och utbyta erfarenheter mellan de olika avdelningarna med fokus på ökat värde för våra kunder. Den interaktion som vi nu har inom bolaget har ökat exponentiellt, vi träffas och pratar varje dag. Så såg det inte ut tidigare, säger Åsa Ardesjö.

Vill kunderna ha “helhetslösningar”?

– Kunderna i Norden, de som köper in, är inte organiserade i terapiområden ännu, oftast är fortfarande läkemedel och medicinteknik helt separerat, säger Andreas Lundberg. Offentlig upphandling är ju som det är. Även om vi kan paketera lösningar som sträcker sig över flera områden, som läkemedel och medicinteknik, måste det finnas fler företag som kan göra samma sak. Det kan inte vara en enda valbar leverantör, det är inte så LOU fungerar.

– Men även inom medicinteknikdelen är många upphandlingar fortfarande isolerade. Det handlas upp knän till exempel, eller bara en del av knäimplantatet. Då tillhör produkterna runt omkring knäoperationen en helt annan upphandling.

Sjukvårdens upphandlingar har vuxit och tar mycket tid och resurser, säger Andreas Lundberg, som tycker sig se en önskan hos kunderna att förenkla.

– Det finns en efterfrågan som vi ser öka hos kunden, det är att de inte “vill ha massa spring”, både hos kliniker och verksamhetschefer, men också hos upphandlare. Det är en effektivisering för dem att ha en stor leverantör. Och då får vi också jobba med att ha färre kundansvariga och ena oss internt för att minska antalet människor.

Involveras ni som leverantör när sjukhusen nu ska ställa om till värdebaserad vård?

– Sjukvårdsproducenterna är väl medvetna om att de måste producera mer och mer vård till lägre eller bibehållen kostnad och att kvaliteten måste vara hög om systemet ska hålla. Det har gett mindre fokus på priset och mer på kvalitet.

– Man tittar mer på hela flödet, vilka patienter ska prioriteras, vilken fas ska de opereras, eftervård och när patienten ska åka hem. Där vill vi som leverantörer vara med och hjälpa till, säger Sandra Tengberg.

Längst ner, längst bort, avskilt och inhängnat , kommer vi slutligen till en sluss. Dit kommer vi bara utifrån efter att ha gått ut på bakgården. Här ligger företagets nybyggda verksamhet för utlåning av instrument och implantat till framförallt ortopedisk verksamhet. Denna anläggning är ensam i sitt slag då den hanterar höggradigt rena instrument och implantat komplett för operation. Med en till två dagars leverans inom hela Norden.

När vi kommer har leveranser inom Sverige och till Island börjat skeppas, men från och med början av september öppnas tjänsten för alla de nordiska länderna.

– Det här har varit efterfrågat av kunderna länge. Vi har haft liknande anläggningar för olika produkter, men nu blir erbjudandet bättre. Vi får större sortiment och kan ge samma service och kvailtet oavsett var kunden befinner sig, berättar Susanna Bengs , ansvarig för avdelningen som heter OrthoKit.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063