23948sdkhjf

Köper vi en vara eller en en tjänst?

Inköpschef i Region Skåne och upphandlarnas ordförande Louise Strand skriver om "tjänstefieringen" av marknaden. Bolagen säljer inte längre bara produkterna.
Jag upplever att medicintekniska marknaden undergår en tjänstefiering - tjänster adderas till produkter vilket

gör dem mer konkurrenskraftiga. Samtalen med bolagen handlade tidigare om kvalitet, funktion och utveckling av utrustning och förbrukningsmaterial men numera talar vi mer om vilken effekt, nytta eller värde som produkterna skapar. Ett optimalt användande av produkterna påverkar det värde som skapas. Några bolag har anställt managementkonsulter som kan effektivisera sjukvården och dess processer med mer eller mindre koppling till de egna produkterna.

Är detta en metod för att öka lönsamheten eller att öka diversifieringen på en marknad där produktutvecklingen kommit långt? Eller är det ett resultat av allt fler funktionsupphandlingar inom landstingen?

När målbilder ersätter detaljerade kravspecifikationer öppnar vi upp för mer innovativa lösningar och får mer nytta av bolagens kompetens.

Den här utvecklingen ställer krav på andra utvärderings- och ersättningsmodeller. Vi kan dra nytta av våra erfarenheter av inköp av tjänster till exempel utvärdering med mer muntliga inslag. Ersättningsmodeller bör istället bygga på den användning, effekt och nytta vi har av produkten eller tjänsten och öppna upp för vinstdelningsmodeller som driver utvecklingen framåt. Dessutom leder det till mer strategiska affärsrelationer där bolagen blir våra medspelare och partners som bygger på tillit, långsiktighet och incitament till att utveckla samarbetet.

__________________________________________________

Om krönikören

Namn: Louise Strand

Titel: Inköpsdirektör Region Skåne

Aktuell: Landstingsnätverket för Upphandling, LfU, och vice ordförande för Sveriges Offentliga Inköpare, SOI.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063