Astmabolaget Aerocrine kan andas ut
Efter ett antal nyemissioner och lån ser företaget Aerocrine ut att vara på rätt väg, skriver finansanalytiker Björn Odlander på Redeye i sin analys för MedTech Magazine.
Aerocrine har hela tiden haft produkter på marknaden, så det är inget förhoppningsbolag i den bemärkelsen. Förlusterna har dock varit omfattande och strategin är att satsa på utveckling, marknadsföring och försäljning för att på så sätt skapa en tillväxt som tar bolaget till lönsamhet och positivt kassaflöde. Den processen har dock tagit betydligt längre tid än de flesta, inklusive bolaget självt, kunnat föreställa sig. Den aggressiva satsningen har krävt omfattande resurser och bolaget har i princip behövt bygga marknaden från grunden på egen hand.
Astma är en vanlig sjukdom som drabbar omkring 7-8 procent av befolkningen med betydande variationer mellan olika regioner. Aerocrines produkter mäter halten kväveoxid i utandningsluften (kallad ”fractional exhaled nitric oxide” som förkortas FeNO). Eftersom NO är en biomarkör som är relaterad till graden av inflammation utgör halten i utandningsluften ett mått på graden av inflammation. Det i sin tur har betydelse för vilken medicinering som ska sättas in för patienten, eftersom en hel del astmapatienter uppvisar symptom av andra skäl än inflammation i luftvägarna. Patienter som har inflammation kan behandlas med steroider, men de är i princip verkningslösa för de som har andra orsaker till sin astma. De senare bör få någon annan typ av behandling, till exempel luftrörsvidgande preparat. Det har visat sig att om man inte gör en FeNO-mätning får en stor andel av patienterna fel diagnos och även fel behandling. Det innebär att patienter får medicin som inte utgör en effektiv behandling och det innebär också onödiga kostnader.
FeNO-mätning kan även användas för monitorering och utvärdering av hur framgångsrik en behandling är. Därmed kan doseringen anpassas för att patienten inte ska behöva ta onödigt höga doser under långa perioder eller om det finns anledning att höja dosen för att få bukt med inflammationen på ett bättre sätt.
Aerocrine säljer sina produkter globalt och har, förutom i Sverige, egna organisationer i Tyskland och USA. Resten av världen hanteras i stort sett uteslutande av distributörer. Under de senaste åren har bolaget satsat stort i USA, vilket har drivit upp kostnaderna. Fokus har också legat på att öka effektiviteten i säljstyrkan, bland annat genom att bearbeta rätt kunder i ett antal utvalda regioner. Nu börjar resultatet av satsningarna visa sig, men det är fortfarande långt till lönsamhet.
Aerocrine satsar även på produkter för hemmabruk. Det är ett intressant område som skulle kunna lyfta försäljningen till helt andra nivåer. Det finns dock en hel del utmaningar på vägen och det lär ta tid och resurser att ta sig dit.
Ett annat område är det så populära ”digital health” där Aerocrine och Microsoft inlett ett samarbete. Aerocrines nyaste produkt kan koppla upp sig mot ”molnet”, vilket öppnar upp möjligheter att bland annat effektivisera och fördjupa kundrelationerna.
Under 2013 föll försäljningen och förlusterna ökade och det innebar att aktien var mycket svag under den perioden. Tillväxtbolag som dessutom dras med stora förluster tenderar att straffas hårt om de inte levererar och det är något man bör ha i åtanke även inför framtiden. Under 2014 har försäljningen vänt upp och förlusterna minskat betydligt, men då var det istället den alltmer akuta finansiella situationen som tryckte ned aktien. Aktien har nyligen varit nere på de lägsta nivåerna någonsin trots att utvecklingen rent operationellt alltså gått åt rätt håll.
Det har även varit turbulent bakom kulisserna. De två styrelseledamöterna som representerade HealthCap och Investor hoppade av med ett par veckors mellanrum i slutet av förra året utan att ge någon offentlig förklaring. De har under lång tid varit med och byggt upp bolaget och stöttat det finansiellt. Under samma period fick styrelsen även ta emot ett bud på bolaget som avvisades med hänvisning till den pågående nyemissionen. Vem som lade budet, vilket nivå det låg på och om de diskussionerna kan komma att återupptas har inte kommunicerats.
Vår uppfattning är att nu när bolaget kan lägga de finansiella utmaningarna bakom sig kommer fokus åter flyttas till hur försäljning och lönsamheten utvecklas. Vi är övertygade om att bolaget nu är på rätt spår och att det senaste årets positiva utveckling kommer att fortsätta. Förhoppningsvis innebär det även att aktieägarna äntligen ska få se aktien gå åt rätt håll. Det är inte omöjligt att det kan komma ett nytt bud, men det bör man nog i så fall betrakta som en extra krydda.
Text: Björn Odlander, analytiker Redeye