23948sdkhjf

Bactiguard visar ökad förlust

Resultatet efter skatt landade på minus 15,7 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2014 , att jämföra med -5,1 miljoner kronor förra året. Resultatet påverkas av att marknaden sänkt värdet på bolagets obligationslån. Nettoomsättningen uppgick till 28,1 miljoner kronor, vilket är en minskning med 14 procent. – Bactiguard befinner sig i en utvecklingsfas där vi expanderar vår marknadsnärvaro, investerar i försäljnings- och marknadsorganisationen, utvecklar vår produktportfölj och utforskar möjligheterna att göra nya licensaffärer, kommenterar vd Johan Rugfelt.
– Det tredje kvartalet kännetecknades av en relativt låg marknadsaktivitet, bland annat till följd av säsongseffekter. Intäkts- och resultatmässigt var kvartalet svagare än samma period förra året. Bactiguard gjorde under tredje kvartalet 2013 en betydande leverans till Irak, som ledde till ett mycket starkt kvartal och påverkar jämförelsen. Vi befinner oss nu i ett intensivt förhandlingsskede i Irak för att säkerställa leveranser i ett längre perspektiv, skriver vd Johan Rugfelt i vd-ordet i kvartalsrapporten.

Ledningen är ändå positiv inför framtiden.

– Bactiguard har aldrig varit starkare. I början av december flyttar vi in i vårt nya, integrerade huvudkontor, produktions- och utvecklingscenter i anslutning till Karolinska sjukhuset i Huddinge söder om Stockholm. Det kommer att ge oss ännu bättre förutsättningar att utveckla verksamheten.

– I samband med börsintroduktionen i juni uppnådde vi ett viktigt mål, att refinansiera bolaget och skapa finansiella möjligheter för expansion och tillväxt. Nettoskulden minskades radikalt och de årliga räntekostnaderna halverades från 50 till drygt 25 miljoner kronor. Sedan dess har Bactiguard återköpt obligationer i marknaden både under tredje och fjärde kvartalet och därmed minskat det utestående obligationslånet med ytterligare nominellt 38,5 miljoner kronor. Det reducerar de årliga räntekostnaderna med drygt 4 miljoner kronor, samtidigt som vi behåller en god likviditet och finansiell flexibilitet, skriver Rugfelt.

I rapporten annonseras också hur prioriteringarna ser ut för bolaget och hur expandering planeras. Europa är av strategisk planering, enligt rapporten, och där har försäljningen stärkts med en ny försäljningschef. I Sydamerika pågår ett program med säljträning med fokus på Brasilien. Även Indien och Mellanöstern med en ny distributör i Iran anses vara en viktig marknad. Även försäljningen i Sverige väntas ta fart. Godkänningsprocessen är igång också i Kina och försäljning där har fått en ny fokus, allt enligt rapporten.

– En av våra strategiska prioriteringar är att investera i försäljnings- och marknadsorganisationen för att kunna stötta våra distributörer och utveckla vår egen direktförsäljning, skriver Johan Rugfelt. För att möjliggöra marknadsexpansionen arbetar vi systematiskt med att få våra produkter godkända på fler marknader och genomför kliniska studier.

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer produkter som förhindra vårdrelaterade infektioner. Företagets patenterade ytskikt förhindrar vårdrelaterade infektioner genom att motverka bakterietillväxt på sjukvårdsprodukter, bland annat katetrar för urin-, luft- och blodvägar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064