23948sdkhjf

Samarbete löste sängbrist under pandemin

När sjukhussängarna fylldes av covidpatienter räckte inte platserna till för ortopedpatienterna i Uppsala. Men nytänkande och ett fruktbart samarbete löste problemet.

Det här är ett kul exempel på hur olika vårdgivare snabbt kan samarbeta för att lösa flödesbekymmer som dyker upp när resurserna inte räcker till och patienter kommer i kläm, säger Jakob Johansson, sjukhuschef på Elisabethsjukhuset och chefläkare på Aleris till MedTech Magazine.

Under pandemin har Akademiska sjukhuset tvingats att stänga två av sina ortopedavdelningar för att kunna ta hand om alla covidpatienter. Därmed försvann nästan hälften av vårdplatserna inom ortopedi.

Konsekvensen blev att åtskilliga patienter med benbrott, trasiga axlar och andra skador tvingades vänta längre på operation – inte för att operationskapacitet saknades, utan för att sängplatserna för nyopererade inte räckte till.

Akademiska hörde av sig till det närbelägna Elisabethsjukhuset med en förfrågan om hjälp med flödena.

– Vi svarade självklart ja, eftersom vi har en viss överkapacitet delar av dygnet. Det krävdes lite planering, men en vecka senare tog vi emot den första patienten, berättar Jakob Johansson, som utöver arbetet som sjukhuschef arbetat extra som timanställd helikopterläkare på Akademiska under pandemin.

Ett problem kvarstod dock: sjuktransporterna mellan sjukhusen. De vanliga gula ambulanserna hade svårt att räcka till med alla covidärenden och halkolyckor.

Det har man nu löst genom att ta hjälp av de militära ambulanstransporter som under pandemin finns som extra transportresurs.

Samarbetet med Elisabethsjukhuset har varit en väldigt viktig pusselbit i vår pandemihantering och förmåga att snabbt skala upp kapaciteten, säger Peter Ström, chef för Akademiska sjukhusets traumasektion och överläkare på ortopedkliniken, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.077