Fluicell tar in fyra miljoner
Den 16:e oktober avslutade Göteborgsföretaget Fluicell sin riktade nyemission som resulterade i fyra miljoner kronor. Bolagets vd Victoire Viannay är nöjd med emissionen.
– Vi kommer att använda pengarna till att förstärka vårt försäljningsteam, anställa en försäljningschef samt en senior medicine doktor som ska fokusera på affärsutvecklingen av Biopixlar-plattformen. Våra produkter har visat goda resultat i studier och därför accelererar vi nu försäljningen, säger Victoire Viannay till MedTech Magazine.
Fluicells produktportfölj består idag av forskningsinstrumenten Biopen och Dynaflow, som gör det möjligt att detaljerat studera och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler, samt Biopixlar som är en högupplöst teknologi för bioprinting av komplexa vävnadsliknande strukturer i både 2D och 3D.
Fluicells produkter riktar sig främst till universitet och läkemedels- och bioteknikföretag.
– Sedan september har vi märkt av en ökad aktivitet och intresse för våra produkter. Vår försäljningsavdelning har haft kontakt med flera kunder. Vi har jobbat med att utveckla en onlineplattform för att kunna ge bättre service till våra kunder trots alla reserestriktioner. Företaget har inte påverkats ekonomiskt av covid-19 men vi märker hur alla processer går långsammare framåt och administrativa uppgifter tar längre tid.
Framöver har Fluicell planer på att bredda sitt sortiment.
– Näst gång vi gör en emission så är det troligtvis för att implementera en större strategi. Vi har många idéer på att diversifiera vårt produktsortiment för att få större påverkan i andra områden som ökar patientnyttan. Ett av dessa områden är regenerativ medicin och reparation av organ.