"Fråga oss upphandlare"
Antalet anbud till offentliga upphandlingar har minskat. Senaste året har antalet anbud minskat från 4,8 stycken per upphandling, till 4,1 inlämnade anbud. Många upphandlingar har bara ett enda anbud. Meningen med att ha offentliga upphandlingar är att öka konkurrensen och minska korruptionen, så när antalet anbud blir så lågt som ett enda, har syftet motverkats.
- Vi vill ha fler anbud, det är därför vi ses här i dag, förklarade Louise Strand, chef för koncerninköp i Region Skåne.
I år planerar Region Skåne att göra cirka 150 upphandlingar i år, för sammanlagt 7 miljarder. De behöver mycket utrustning till sina renoverade sjukhus och mycket mer, både tjänster, vårdutrustning och läkemedel. Bland annat köptes ett journalsystem in från Cerner och när det ska implementeras kommer ytterligare leverantörer vara delaktiga i genomförandet med sina produkter.
Dagens möte om upphandlingar i centrala Stockholm drog mycket folk. Så mycket att ytterligare ett till lika stort, samma möte, fick arrangeras direkt efter. Det visar attraktionen för att förstå den offentliga affären. Ändå minskar antalet affärer.
- Vet ni hur många anbud som leder till affärer? Hälften! 50 procent av de inskickade anbuden leder faktiskt till affär så det är värt att försöka, peppade Louise Strand publiken.
Det återkommande tipset i alla nivåer och faser av upphandlingsprocessen var att föra dialog. Ställ frågor, före under och efter en avslutat affär. Upphandlare Olle Sanfridsson utvecklade uppmaningen och underströk vikten av att höra av sig.
– Om ni har förlorat en affär, hör av er och fråga varför! Kolla hur vi tänker för att lyckas bättre nästa gång.
För att illustrera hur svårt en affär blir att genomföra utan dialog, jämförde Louise Strand med en rekrytering.
– Tänk om man skulle anställa en ekonomichef, ha en kravställan och sedan skriva kontrakt med den som stämmer in på kraven som sedan kliver in genm dörren efter tre månader. En människa man inte har träffat!
– Det är egentligen mellan människor som man gör affärer, man måste träffas. Det här med dialog lär oss mycket, vi gör bättre affärer och det blir i slutändan mycket bättre för landstingets invånare.
Därefter följde ett antal bemötanden av myter och förutfattade meningar. Nej, upphandlare kan inte alltid köpa bästa kvalitet. Rätt kvalitet till rimligt pris är ofta målet, förklarade Louise Strand. Billigast är heller inte alltid ett krav, funktion och resultat blir oftare centralt i offentliga upphandlingar menade Louise Strand. Som exempel nämnde hon en upphandling av mammografi som Region Skåne genomfört. Där identifierades målet som ”att få kvinnor att komma på undersökningarna”, istället för billigast pris per invånare eller liknande.