Tvinga fram patientfokus i primärvården
Medvetandefasen är vi förbi. Vi vet att forskning säger att patienter som tar eget ansvar blir friskare. Även Göran Stiernstedts utredning Effektiv vård visar det vi redan vet, att läkarnas möjlighet att bota är begränsad utan patientmedverkan. Även lagen säger att patienten ska bestämma själv. Men vänta nu. Utan kunskap blir patientens suveränitet inget värd. Utan möjlighet att jämföra utfall på olika sjukhus eller få en meny med läkare eller vårdcentraler med olika inriktningar blir det som att välja mellan olika hemliga alternativ. Ta vilken gris du vill. I säcken.
Den som blir väldigt missnöjd kan byta läkare, men då är så dags.
I det här fallet tror jag på marknadskrafter i kombination med kommunikation och pedagogik. Om vårdcentraler fick specialisera sig och kommunicera det, det vill säga göra reklam om inriktningen på den egna vårdcentralen, då kan vårdkonsumenten välja den mottagning som bäst emotser det egna behovet. Vanliga vårdcentraler som erbjuder specialisthjälp efter operationer, specialiserar sig på diabetes eller erbjuder motivationsprogram med spännande appar och liknande, för att möta ett upplevt behov av ohälsa, skulle inte bara få många kunder, utan också sålla bort de som inte har patienten i fokus.
Patienterna skulle byta vårdcentral vid första bästa obekväma besked, kan en invändning lyda. Men obekväma besked är redan en bristvara. De undviks. En specialiserad vårdcentral skulle ha vana, och kunskap, att hantera de svåra beskeden eller obekväma livsstilsråd. Att kunna råda en patient till en kollega på en annan vårdcentral skulle också underlätta bördan för den vårdpersonal som annars blir rådvill.
En bonuseffekt av mottagningens krav på att verkligen förklara en bedömning - annars går patienten - skulle ge patienten verklig kunskap att fatta rätt beslut. Den som förklarar bäst överlever.