SLL IT bekräftar: TakeCare fungerade
På SLL IT bekräftas att haverierna förra sommaren berodde på buggen i IBM:s mjukvara. - Vi jobbar tillsammans med att göra omstarterna snabbare, men själva haveriet hade TakeCare inget att göra med, säger Susanne Bayard, chef på Stockholms läns landstings IT-avdelning.
- Vi insåg då hur viktigt det är, det går inte att bedriva vård utan ett fungerande IT-stöd, det är ju så det ser ut i hela samhället i dag, säger Susanne Bayard.
Läs mer: Tuff kritik mot CGM när TakeCare låg nere
Efter de två tisdagarna när journalsystemen inte gick att komma åt har SLL IT vidtagit flera åtgärder för att det inte ska hända igen. Den läsversion av journalerna som inte inte heller fungerade under krascherna, har fått ny servermiljö och uppdaterad programvara.
Ett nära samarbete har initerats med alla leverantörer och utvecklarna av TakeCare på CGM för att snabbare kunna starta om systemet, om något går fel i framtiden.
- Målet är att återstarten ska gå på högst två timmar, där är vi inte ännu, men vi jobbar på det, säger Susanne Bayard.
Vårdpersonalens kritik mot Stockholms läns landstings IT-miljö är till viss del befogad anser Susanne Bayard. Till vissa delar är IT-stödet gammalt anser hon och behövr renoveras. I början av september fattades beslut om att Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Stockholms landsting tillsammans ska arbeta med att ta fram ett gemensamt underlag för en kommande upphandling.
- Om det är ett nytt IT-system som ska köpas in, eller flera är inte klart, jag har inte ens sett projektunderlaget ännu, men vi ska gå igenom våra behov och formulera krav utifrån det. På många ställen är bara journalsystemen datoriserade före detta pappersjournaler, det är inte leverantörens fel, det spelar ingen roll om man väljer Siemens eller CGM när det är fel i grunden.