23948sdkhjf

Krönika: Använd medicinteknik - så slipper vi krisen i svensk sjukvård!

Fortfarande minns vi sommarens sol, varma bad, grill-os och allt annat som hör semestern till. Men på min mentala sommarhimmel fanns det ett stort svart moln som tycks dyka upp varje sommar och då tänker jag på krisen i svensk vård.
Varför ska vi varje år behöva möta kvällstidningsrubriker om patienter som lider när vården behövs som allra mest? Varje sommar saknas personal och sjukhusen tvingas stänga ner ett stort antal bäddplatser. Även våra sjuksköterskor, läkare och annan vårdpersonal behöver sin semester. Det kan knappast vara en överraskning för någon. En framtidsspaning ger inte mycket hopp om man endast förlitar sig på att rekrytera fler till vården. Ekvationen att möta behoven med fler anställda är i princip omöjlig att lösa. Sveriges kommuner och landsting, SKL, har visat att på sikt måste i så fall en mycket stor andel av de som utbildar sig välja vårdutbildningar för att täcka behovet. Det vore mycket oklokt och knappast realistiskt.

Om man skulle förändra processer och börja använda medtech och IT mer och på ett bättre sätt, skulle vi höra betydligt färre skräckberättelser från vården och vårdpersonalen skulle kunna få en bra arbetsmiljö. Det finns redan många lösningar som inte används.

Det krävs att man börjar arbeta på andra sätt. Då skulle vi kunna vi använda de vårdutbildade yrkesgrupperna till det de är bra på och utbildade för, det vill säga att möta patienten och ge medicinsk och medmänskligt stöd och hjälp. Frigör dessa yrkesgruppers tid så att de kan arbeta effektivare och bättre. Många saker som idag görs på vårdcentraler och i slutenvård skulle kunna effektiviseras genom att man använder medicinteknik och IT på rätt sätt. Till exempel att patienten själv kan boka tid på nätet. Eller pionjären Reumaregistret, där patienten förbereder sjukvårdsbesöket genom att i förväg fylla i provresultat och beskrivning av tillstånd, så att besöket blir mer effektivt och andra undersökningar kan bokas in samtidigt. På så sätt ökar också patientnytta markant. När patienten kan vara med och styra sin egen vård blir resultatet en mer engagerad patient och bättre resultat. Win-win. En i stora delar enkel väg att skapa en bättre och effektivare vård!

Utöver patientmedverkan finns det också bra exempel inom vården, som till exempel kontinuerlig glukosmätning via distansövervakning där patienten kallas vid avvikelser – inte för rutinmässiga besök med en viss intervall. Behovsstyrt är bättre och effektivare för alla. Detta gäller även för kardiologipatienter med distansövervakade pacemakers och ICDer. Eller strokepreventionsmodulen i journalsystem, som är ett enkelt system för att identifiera riskpatienter och minska antalet strokepatienter i ett landsting. Det är nog uppenbart för alla. Det går att hitta lösningar som underlättar.

Låt oss slippa det svarta sommarmolnet nästa sommar och arbeta bort en kris som faktiskt i stora delar går att slippa. Hjulet är ju redan uppfunnet, varför inte använda det konsekvent?

Anna Lefevre Skjöldebrand

Swedish Medtech

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064