E-remiss har lagt grunden för elektroniska allmänremisser
Projektet e-remiss, som bedrivits under 2011-2012, har slutförts. Resultatet finns nu publicerat på cehis.se och överlämnas för förvaltning och implementering.
”När en remiss går iväg finns förutsättningar för remissbedömning i rätt tid och att man får ett svar, samt bevakningsmöjligheter av remissflödet.”
Detta konstaterades vid det avslutande referensgruppsmötet i december 2012 där projektets resultat presenterades: beskrivning av remissflödet, remisstatus, obligatorisk information i remiss och remissvar mm, samt tekniska specifikationer för utveckling av nationella tjänster och realisering i första version. Det övergripande målet är att skapa förutsättningar för elektronisk remisshantering av allmänremisser mellan vårdgivare för att öka patientsäkerhet och kvalitet, ge bättre underlag för uppföljning, att kunna följa remissflöden och att minska administrativa kostnader.
Utgångspunkten i arbetet har varit att utifrån verksamhetens beskrivningar av hur remisshanteringen bör fungera elektroniskt, jämka mellan landstingens behov och leverantörernas förutsättningar för att få fram en realiserbar minsta gemensamma nämnare som ska fungera för flertalet landsting. Även att återanvända nationella tjänster och infrastruktur så långt det är möjligt.
Resultatet levereras i form av en RIV-specifikation i version 3.0 för e-remiss, dvs en tillämpning av de nationella anvisningar och mallar som tagits fram av CeHis för denna typ av arbete, och tillhörande tekniska specifikationer. I resultatet ingår även en rapport från enkät till landstingen om nuläge och behov samt PM med utredning av juridiska frågeställningar inom elektronisk remisshantering. Projektet lämnar också en överlämningslista samt övrig projektdokumentation.
Framtaget resultat ska utgöra grunden för enhetlig hantering av e-remisser mellan olika vårdgivare och ger förutsättningar för nationell interoperabilitet; när specifikationerna implementeras i journal/remissystem så möjliggör de elektroniskt remissutbyte mellan systemen och via den nationella tjänsteplattformen. Både landsting och leverantörer har uttryckt stort behov av och intresse för detta.
Specifikationerna är obligatoriska för hantering av elektroniska allmänremisser mellan vårdgivare och vid utomlänsremisser, medan de kan/bör ligga till grund för remisshantering mellan vårdenheter hos en och samma vårdgivare. Hantering av betalningsförbindelse vid utomlänsremisser finns också specificerat.
Center för eHälsa i samverkan, CeHis, har beslutat att överföra projektet E-remiss till förvaltning under 2013 och givit Inera AB i uppdrag att ansvara för förvaltningen. En förvaltningsplan för 2013 ska fastställas och förvaltningsgrupp utses av CeHis.
För att starta gemensamt pilotprojekt behöver samverkan, inklusive samfinansiering, initieras med intresserade landsting och kontakter pågår för närvarande.
Om e-remiss
Projektet e-remiss är ett första gemensamt och nationellt arbete som görs inom elektronisk hantering av allmänremisser. Beställare är Center för eHälsa i samverkan, CeHis och utförare är Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne gemensamt. Andra landsting och intressenter har deltagit i projektet och referensgrupper. Mottagare av resultatet är CeHis och landstingen.
Läs mer på www.cehis.se