Tips för bättre kundservice
Snabba svar - även om du inte vet svaret
Så snart du som företagare har tagit emot ett meddelande från en kund, se till att skicka ett snabbt svar även om du ännu inte kan svara på deras frågor. På detta vis kan kunden känna sig lugn samt att du får lite mer tid att hitta svaren kunden vill ha!
En bra kundservice ger fler kunder i det långa loppet!
Olika kontaktmöjligheter är mycket viktigt, kunden ska känna sig bekväm.
- Telefon
- Chatt
- Hemsida
- Sociala medier
Öppettiderna för dessa kontaktvägar är också mycket viktigt. Här är det viktigt att anpassa sig efter kundens behov och inte efter vad du tror är kundens behov. Om många kunder tycker om att höra av sig på helger – ha då också kundtjänst öppet på helger. En chatt som bara är öppen några timmar timmar per dag gör ingen skillnad - möt istället kunderna de tidpunkter som passar dem.
Håll vad du lovar
Om du vill behålla dina kunder på lång sikt måste du vara försiktig med vad du lovar. Det är väldigt viktigt att alltid leverera det du lovat kunden. Kunden kommer då snabbt att få förtroende för dig och ditt företag.
Turordning - för en mer rättvis kundservice
Ta inte de lätta frågorna först utan ta alla förfrågningar i den ordningen de kommer in, detta säkerställer att kunden är nöjd.
- Kunden känner sig viktig och uppskattad
- Undvik fördröjningar och missnöjda kunder
- Uppdatera regelbundet kunden om ärendet
Kundens upplevelse - be om ett ärligt svar
Det är viktigt att i efterhand undersöka hur kunden har upplevt servicen. Det kan vara så att kunden verkar mycket nöjd men under ytan sjuder av ilska. Med dessa kundundersökningar kan du som företagare lära dig mycket.
Högtider - en liten present uppskattas alltid
Kom ihåg dina lojala kunder under högtider. Det är väldigt enkelt för dig att sätt ihop en hälsning från företaget. Dina kunder kommer att uppskatta detta och känna sig extra omhändertagna.
Ett tips kan vara en liten julklapp inför julen, påskgodis till påsk eller en liten burk sill eller liknande till midsommar. Det behöver inte vara något dyrt eller kostsamt - det är tanken som räknas. Och räkna med att företaget kommer tjäna in på det mångdubbelt i längden i form av ökade intäkter.