23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Kristider! Olika marknadsföringstips när budgeten är liten

När budget krymper så är det oftast först marknadsföringsposten som det dras ned på eller den rent av helt tas bort. Här bör man tänka tvärtom!

Det har visat sig att det är i kristider som det lönar sig att inte snåla, ligga på latsidan och prioritera bort marknadsföringen. I det långa loppet när marknaden svänger tillbaka är det de som fortfarande har investerat i sin försäljning och marknadsföring som då skapat sig viktiga konkurrensfördelar gentemot sina konkurrenter och detta ger en ökad lönsamhet på längre sikt.

Effektiv marknadsföring

I en lågkonjunktur så bör man tänka i termerna effektiv marknadsföring. Vad är då det? En gyllene regel att ta i beaktning är att det är dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en gammal kund. Det menas med att man bör fokusera på sin befintliga kundkrets och mindre på nykundsbearbetning. Lägg marknadsföringen på de befintliga kunderna och utveckla dessa relationer med en personlig touch.

Tänk inte negativt. Det går alldeles utmärkt att marknadsföra sig på en liten budget. Hetaste tipset är att se över sina egna kanaler använda sig av dessa som sociala medier, sin hemsida och anpassa sig till de målgrupper man vill nå. Vart interagerar kunderna? Kommunicera med kunderna där; till exempel Twitter, Flickr, YouTube, Instagram och Facebook. Utveckla era kanaler och gör de mer intressanta. Vänta inte på att kunden återkommer till er utan var proaktiva och se till att nå ut till befintliga kunder.

Tips på kostnadseffektiv marknadsföring

Låt oss säga att vi är ett företag som säljer produkter och tjänster till exempel. Vår målgrupp är den befintliga kundkretsen. Hur utvecklar vi dessa kundrelationer? Här börjar vi med att tänka proaktivt! Vi vill skapa en högre lojalitet hos kunden och agerar därför proaktivt med att ta kontakt med våra kunder, föreslå intressanta lösningar som eventuellt kan passa dem. Vi ska vara serviceminded och kunna erbjuda till exempel ett lojalitetsprogram som gynnar våra återkommande kunder.

Vi vill forma ett tydligt budskap och marknadsföra detta på alla våra mediekanaler. Viktigt är att vi jobbar med mätbara mål för att kunna utvärdera effekten. Hur syns vi på Google? Här är det bra att jobba på att bli mer sökbar. Något som är billigt och mycket effektivt är att köpa sökord för att skapa en ökad trafik till företagets olika kanaler. Om budgeten dessutom ger utrymme för en eventuell annonsering så kan det i en lågkonjunktur vara möjligt att förhandla om annonseringspriset.

Ett bra sätt att kostnadseffektivt marknadsföra sitt företag är genom att fokusera på sin offline marknadsföring. Har man t.ex. En butik med fönster utåt så är det en bra idé att skapa skyltning som är iögonfallande. Även att trycka upp flyers och/eller visitkort är en bra idé då det har en stor spridning och hamnar i händerna på både nya som befintliga kunder. Med flyers kan man också skapa ett intresse hos kund genom att få dem att aktivt vara med på exempelvis tävlingar eller lottdragningar, och på så sätt locka in dem till ditt företag.

Slutsats:

Att fokusera på marknadföring när tiderna är som sämst är det bästa ett företag kan göra då man sannolikt har konkurrensfördelar när tiderna förbättrats. Det är mer kostnadseffektivt att fokusera på befintliga kunder och öka deras poster hos ditt företag men genom olika marknadsförings strategier offline så kan du nå ut till både nya och befintliga kunder. Som exempel så är printade produkter som lockar ett engagemang ett bra tips att använda sig av.

 

Sänd till en kollega

0.031