23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Butiksinredning: 4 viktiga tips för proffs

Har du köpt eller hyrt en butikslokal och behöver smarta råd kring inredningen?

Här kan du ta del av proffsiga tips kring belysning, möbler och förvaring. En välinredd butik är inte bara en butik som kunderna uppskattar utan också en som personalen kan trivas i.

1) Att tänka på i förväg
Nu när du kommit steget närmare mot att driva en egen butik är inredningen säkert något du gärna vill komma igång med så fort som möjligt. Men vänta lite. Det finns en del att tänka på innan du börjar beställa möbler och montrar. Planering är a och o om man vill skapa en lyckad butiksinredning och en framgångsrik butikverksamhet.

Vilka är dina kunder?

Oavsett vilket kundsegment dina produkter riktar sig mot är det alltid viktigt att det du erbjuder syns på ett tydligt och trevligt sätt. En attraktiv butikslokal är fräsch, rymlig och inbjudande. Om lokalen är dåligt ventilerad och miljön stökig är det inte så troligt att kunden vill stanna kvar. Säljer du barn- och bebiskläder eller bebisprylar är det viktigt att det finns tillräckligt med utrymme för barnvagnar. Med andra ord bör lokalen anpassa sig efter kundens behov och inte tvärtom.

2) Din butiks layout
Ordet layout kanske man inte förknippar med butiksinredning men det kan hjälpa dig att komma igång på rätt sätt. En layout är en grafisk utformning av ett visst utrymme. Du kan enkelt skapa en första layout av din butikslokal med hjälp av enklare program som t.ex. Power Point eller Apple Pages om du är Mac-användare. För ivriga designers finns förstås Photoshop. Om budgeten tillåter finns det även duktiga inredningsdesigners som kan hjälpa till med en bra inredningsstrategi.

3) Budget och investering
En snygg och smakfull butiksinredning kostar en del, eller hur? Nja, inte alltid. Smarta beslut leder till smarta lösningar som inte alls behöver kosta skjortan. Självklart spelar budgeten en roll men numera finns det en uppsjö av lösningar som ger även butiksägare med begränsade medel chansen att kunna inreda på rätt sätt. Dyrast är inte alltid bäst men givetvis bör man alltid leta efter kvalitet till ett bra pris.

Ett sätt att undvika större hål i budgeten är att välja rätt typ av inredning. Är du osäker kan du med fördel kontakta företaget som säljer butiksmöblerna du tänkt köpa in. Många är glada för att ge professionell hjälp helt utan kostnad. Be om en personlig konsultation!

Viktigt är att du matchar din butik med rätt utrustning. Detta kan ske på två olika sätt. Antingen beställer du ett färdigt butikskoncept eller så satsar du på en personlig lösning där du bara betalar för det du verkligen behöver. Ett färdigt butikskoncept har fördelen att du får allt packat och klart utan att behöva tänka på detaljerna. En personlig plan ger däremot ett större utrymme för framtida förändringar och brukar också vara billigare.

4) Utrymme för förändring och modernisering
Lås dig inte i din butiksinredning. I takt med att butiken växer och förhoppningsvis expanderas förändras också butikens (och kundernas) behov. Därför är det grundläggande att din inredning har en solid uppgraderingspotential. Ett alternativ för en dynamisk inredning är butiksöar som under en begränsad period riktar strålkastarljuset mot en viss butiksvara. Låt dock en del av inredningen förbli permanent. De flesta kunder uppskattar stabilitet. Det kan handla om att låta vissa produktkategorier förbli på samma ställe och istället fokusera uppgraderingen på saker som belysning och väggdekoration.

Hjälp med butiksinredning?
Hyllagret.se är specialister inom butiksinredning. Här kan du få hjälp med allt från design till ett färdigt butikskoncept. Det spelar ingen roll om du ska starta en kioskverksamhet eller ett större varuhus. I shoppen går det att beställa allt från butikshyllor till inköpskorgar och panelväggar till marknadens mest konkurrenskraftiga priser.

Sänd till en kollega

0.644