Flexibel bår ska ge snabbare förflyttningar
Det är Karolinskas flygande transportteam som har identifierat behovet av en mer flexibel bår som till exempel ska fungera med olika ambulansers infästningar. Så inte fallet i dag, utan olika regioner och länder har olika lösningar för infästningen vilket försvårar och försenar omflyttningar.
– Vårt breda uppdrag kräver att vi snabbt kan ställa om till exempel från en barntransport till en ECMO-transport i samma fordon. Vi behöver också ha beredskap för att flytta patienter till och från ambulanser i olika länder, säger Lars Falk, chef för Intensivvård och transport på Karolinska, i ett pressmeddelande.
ECMO (Extracorporeal Membran Oxygenering) är en form av intensivvård då blodet syresätts utanför kroppen.
– Varje sekund räknas, särskilt i vårt kalla klimat. Om det handlar om en ECMO-transport har vi exakt sju minuter på oss innan slangarna fryser. konstaterar han.
Därför utvecklar nu Karolinska, tillsammans med det norska företaget Vipe 21, en bår som ska fungera både för vuxna och barn, och som ska kunna kopplas in i de allra flesta ambulanstyper som finns i världen. Båren består av en basplattform som kan förses med olika moduler beroende på vilken patient som ska flyttas.
Båren byggs i ett kompositmaterial med en aluminiumram, vilket ska göra den lätt, men även robust, hållbar och bekväm att ligga på, enligt Karolinska. Den nya båren beräknas kunna certifieras och tas i bruk i maj 2023.
Artikeln är en del av vårt tema om Akut- och ambulanssjukvård.