Pressat läge hos SOS Alarm
I juli skedde två driftstörningar som ledde till att det under flera timmar var svårt att komma fram till larmnumret. I somras var medelsvarstiden 30 sekunder, trots att svarstiden ska vara högst 8 sekunder enligt alarmeringsavtalet, uppger SvD. Under september månad låg den på 22 sekunder.
Enligt Marcus Andersson, klubbordförande för SOS Alarm, säger många operatörer upp sig på grund av den tuffa arbetsmiljön med mycket övertid, indragna pauser och lunchraster.
– Dessutom har man dragit in alla sorters utbildningstillfällen, vilket gör att kompetensutvecklingen har försvunnit, säger han till SvD.
Tillsynsmyndigheten Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har kritiserat SOS Alarm för svarstiderna och enligt kommunikationschefen Staffan Ekengren på SOS Alarm, pågår nu rekrytering till arbetsplatsen – 300 nya operatörer totalt kommer att ha anställts innan året är slut.
Men enligt Marcus Andersson hjälper inte det om man inte får människor att stanna kvar på arbetsplatsen.
– Vi kan ju rekrytera hur mycket som helst, men stannar inte folk gör det ingen skillnad. Det enda som händer då är att vi byter personer med erfarenhet mot oerfaren personal, säger han till SvD.