23948sdkhjf

Neolas vd: ”Det var då jag blev kär i life science”

Hanna Sjöström har gjort en resa från att marknadsföra hud- och hårprodukter och läsk, till att som vd för Neola arbeta med livsavgörande medicinsk teknik för spädbarn. Mot slutet av nästa år planerar företaget att påbörja kommersialiseringen av sin produkt för barn som är för tidigt födda.

I början av sommaren bytte GPX Medical namn till Neola Medical för att lättare kunna ta en position i den neonatala intensivvården globalt. Namnet rimmar också bättre med bolagets medicintekniska produkt Neola.

Arbetet med produkten för kontinuerlig, icke-invasiv lungövervakning av för tidigt födda barn har gått snabbt. Sedan starten 2016 har bolaget gått från forskningsnivå till att man nu tror sig inom två år ha produkten ute på marknaden och hos patient. Men det var ingen självklarhet för bolagets vd Hanna Sjöström att hoppa på uppdraget i januari 2019. Hon jobbade då som marknads- och innovationsdirektör på ett globalt bolag.

– Jag träffade en av grundarna till bolaget, Märta Lewander Xu – idag styrelseordförande, och när jag hörde henne beskriva teknologin förstod jag att vi hade något stort på gång, någonting som kan liknas vid när ultraljudet upptäcktes, säger Hanna Sjöström.

Det var just på det stora globala företaget, munhygienproduktsbolaget Tepe, hon för första gången kom i kontakt med life science. Innan dess arbetade hon med att först marknadsföra hår- och hudvårdsprodukter och sedan läsk på stora internationella bolag.

– Det var då jag blev kär i life science. Jag kände en otrolig stolthet över att kunna jobba med produkter som faktiskt gör skillnad för människor och människors hälsa. Efter den upplevelsen är det svårt att gå tillbaka till något annat.

Namn: Hanna Sjöström
Ålder: 42 år.
Bor: Höllviken.
Familj: Mannen Erik, barnen Sofia 13 år, John 10 år och Ebba 5 år.
Karriär: Civilekonom i grunden, MBA från Lunds universitet, produktchef för olika varumärken på L´Oreal, varumärkeschef på The Coca-Cola Company, marknads- och innovationsdirektör på Tepe. Sedan januari 2019 vd för Neola Medical.
Intressen: Läsa böcker, träna och åka skidor med familjen.
Senaste lästa bok: Camilla Läckberg och Henrik Fexeus Box, en typisk hängmattebok. Och Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim och Renée Mauborgne eftersom jag läser in en Executive MBA.

Hon berättar om passionerade tekniska fysiker, hur de tillsammans har lyckats bygga upp Neola, listat bolaget på Nasdaq och idag har en regulatorisk och en klinisk avdelning och att de nu befinner sig mitt i den regulatoriska processen med FDA.

– Neola ska gå igenom en teknisk verifiering och klinisk validering i år och nästa år. Och sedan förbereder vi för att komma ut till patient. För att vara baserat på medicinteknik på en så avancerad nivå har vi jobbat snabbt. Vi har jobbat med ett högt kommersiellt fokus, säger hon.

Det är så hon vill att det ska fungera i Sverige. Att avancerade teknologiska innovationer från universitetet ska kunna ta sig hela vägen genom medicinteknisk utveckling till marknaden.

– Vi har så otroligt bra innovationer som kommer från våra universitet men det saknas ibland den här kommersiella kraften för att orka dra dem ut på marknaden. Här behövs ett teamwork. Jag skulle vilja se ännu mer tvärvetenskapliga insatser för att fler bolag och mer forskning från universitet ska kunna ta sig ut på marknaden.

Hon har själv stort utbyte i Lund och i miljön kring Medicon Village – genom nätverk för vd:ar där man möts och diskuterar viktiga frågor för att lyckas navigera rätt i en komplex industri.

– Rent konkret lunchar jag ofta med vd:ar från andra medicintekniska bolag för att diskutera frågeställningar kring till exempel medicintekniska regelverk och hur man ska få ersättning från det amerikanska sjukvårdssystemet. Det är ganska branschspecifika strategiskt viktiga affärsfrågor. Jag upplever en otrolig öppenhet och vilja att dela med sig.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.175