23948sdkhjf

Tidigare robotchefen om att tygla det oförutsägbara

Nicholas Fernholm ansvarade för robotarna på Nya Karolinska i Solna när det toppmoderna sjukhuset togs i drift. Trots de uppenbara fördelarna möttes de självgående maskinerna av ilska snarare än glädje från personalen. Nicholas prövade då en oväntad åtgärd – och den gick hem.

Ingen kan ha missat ståhejet när Nya Karolinska i Solna öppnade. Det nya sjukhuset mötte kritik både internt och externt, men hyllades också för den avancerade teknik som används för att kunna erbjuda en sjukvård i toppklass.

Till sjukhusets allra stoltaste klenoder, som varit med ända från starten, hör robotarna.

Robotarna kör förarlösa runt i sjukhusets kulvertar och vet precis vart de ska leverera mat, läkemedel och kläder. När de behöver laddas åker de in i en laddstation, men annars arbetar
de dygnet runt. Deras rutter är planerade så att de sällan syns för patienterna, men samtidigt
kan de avlasta personalen från mycket arbete.

Fördelarna till trots var det många som inte tyckte om robotarna när de introducerades, berättar Nicholas Fernholm, som ansvarade för robotarna på NKS.

– Det uppstod problem som vi varken hade kunnat förutspå eller planera för. Det fanns en kultur där anställda såg robotarna som fiender.

3 komponenter för att hantera oförutsägbara problem

- Mångfald av perspektiv.
- Sense of urgency.
- Testa sig fram.

Källa: Nicholas Fernholm

Det här blev en ny utmaning som Nicholas Fernholm och hans kollega på Coor Service
Management, som ansvarade för robotarna, inte hade räknat med.

Förutom att få den avancerade tekniken att fungera behövde de också hantera en allmän irritation och kanske även rädsla för robotarna. Nicholas berättar att det gick så långt att han och hans kollega efter ett tag började tycka
synd om de dyrbara maskinerna.

– När något gick fel skyllde folk ofta på dem även om det inte var deras fel och när vi visade statistik över vilken nytta de gjorde blev de anställda på sjukhuset bara ännu argare.
Lösningen blev ett tomtetåg på lucia med robotarna i täten. Och det fungerade faktiskt.

– Det skapade en positiv känsla kring robotarna och personalen såg att de fanns där för att hjälpa till. Robotarna finns för att förbättra för patienterna och det är något vi måste värna om.

Den 8 april talar Nicholas Fernholm på Samtit Kongress. Han kommer då att berätta om sina
erfarenheter från logistikarbetet med robotarna på NKS, men också om hur han jobbade med att bygga upp fältsjukhuset i Älvsjö som skulle fungera som en extra reserv vid platsbrist under pandemin. Ett tema under föreläsningen kommer vara hur man arbetar med att förbereda sig för det oförutsägbara.

– Mitt huvudbudskap är att framtiden är oförutsägbar och därför måste vi kunna hitta lösningar som vi inte har tänkt på. Det gör vi genom att testa oss fram snarare än planera oss fram. Det var ett test med tomtetåget, inte en plan. Den här sortens test är extremt viktiga och görs oftast utan en rutin, instruktion, powerpoint eller budget.

– Det är också liknande lösningar som hjälpte under krisen, och kommer hjälpa i kommande kriser.

Förutom oväntade nya lösningar framhåller Nicholas Fernholm en mångfald av perspektiv och ”sense of urgency” som viktiga komponenter för att hantera oförutsägbara situationer.

Samtit Kongress arrangeras den 6-8 april på Svenska Mässan i Göteborg. Läs mer på samtit.nu. MedTech Magazines Samtit-utgåva distribueras digitalt till kongressdeltagare och finns som tryckt tidning på kongressen. Du som prenumererar på MedTech Magazine kan också läsa utgåvan som e-tidning.

Artikeln är en del av vårt tema om Samtit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063