Röstrobot ska upptäcka oro hos ensamma gamla
Call Knut är ett inkubatorbolag som utvecklar en röstrobotbaserad tjänst som ska vara ett komplement vid tillsyn av ensamma äldre.
Tjänsten går ut på att röstroboten ringer upp och för en konversation med den äldre, varpå samtalet analyseras med hjälp av AI. Meningen är att man tidigt ska kunna upptäcka avvikelser i röst och beteende som kan bero på till exempel oro, smärta, trötthet eller nedstämdhet.
Men hjälp av sådana tidiga varningssignaler är det tänkt att insatser och förebyggande åtgärder kan sättas in i tid.
"Detta ökar tryggheten både för den äldre och anhöriga, avlastar personalen inom hemtjänst och sjukvård och kan i förlängningen leda till sänkta vårdkostnader och förbättrad vård", skriver Smile i ett pressmeddelande.
– Call Knut har utvecklat en väldigt spännande produkt som genom att använda telefonen som verktyg på ett smart sätt introducerar avancerad teknik på ett område där trösklarna traditionellt varit höga, säger Ebba Fåhraeus, vd för Smile Incubator, i en kommentar.
Plattformen uppges kunna hantera över 50 olika språk har redan testats i Stockholm. De två miljonerna från investeringsbolaget Smile Inject Capital ska bidra till att slutföra utvecklingen av produkten och möjliggöra en kommersiell lansering under året.