23948sdkhjf

Kronans Apotek går ihop med Apoteksgruppen

Det nya bolaget ska fokusera på att utveckla e-handeln och plocka hem synergier.

Sveriges tredje och fjärde största apotek går samman. Kronans Apotek och Apoteksgruppen bildar ett nytt gemensamt bolag som kommer att omfatta 470 apotek.

Både Apotek Hjärtat och Apoteket kommer fortfarande att vara större, men det nya bolaget kommer att utmana de två jättarna med en beräknad marknadsandel på cirka 25 procent. 

Kronans Apotek ägs av Oriola och Apoteksgruppen av Euroapotheca. De två bolagen har i dag, den 9 febuari, tecknat ett ramavtal där fokus ligger på att utveckla den nya apotekskedjans e-handel. Affären beräknas också ge synergier främst genom lägre fasta kostnader.

Fakta om transaktionen

• Ett nytt bolag etableras, ägt till 50/50 procent av Oriola och Euroapotheca.

• Transaktionen beräknas skapa årliga synergieffekter på cirka 25 miljoner euro på Ebitda-nivå. Synergierna förväntas realiseras fullt ut i slutet av det tredje året efter stängning.

• Engångskostnader och investeringar relaterade till integration och hemtagande av synergier i det nya bolaget beräknas uppgå till cirka 25 miljoner euro.

• Transaktionen behöver konkurrensmyndigheternas godkännande och förväntas avslutas senast under andra halvåret 2022.

 

Vi är glada över att vi nu kan presentera den planerade sammanslagningen av Kronans Apotek och Apoteksgruppen. Det nya företaget kommer under de kommande två, tre åren att koncentrera sig på att plocka hem synergierna. Oriola kommer vara en aktiv ägare för att skapa bästa möjliga förutsättningar för det nya bolaget, kommenterar Elisa Markula, vd på Oriola.

Hannes Hasselrot, vd på Kronans Apotek, menar att storleken på det nya bolaget kommer att skapa nya möjligheter i en omvälvande tid.

Dessutom kommer den nya sammanslagna enheten att vara bättre rustad att konkurrera med växande e-handelskonkurrens och ge betydande synergier. Det nya bolaget kommer att bli en stark och relevant aktör på den svenska apoteksmarknaden, med en tydlig lokal närvaro, med essentiella digitala förmågor och en redan framgångsrik e-handel, säger Hannes Hasselrot i en kommentar.

Affären måste godkännas av Konkurrensverket och beräknas vara klar senast andra halvåret 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08