Karolinskas nya helikopter: "En flygande intensivvårdsavdelning"
Sjukhuset har tecknat avtal med brittiska Babcock om drift och leverans av en helikopter av modellen Agusta Westland 139 (AW 139). Helikoptern kommer att kunna hämta patienter från hela landet, och ger möjlighet till avancerad sjukvård under färd på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det kan exempelvis handla om ECMO-vård, då blodet syresätts med en konstgjord lunga utanför kroppen.
– Allt sammantaget fungerar helikoptern i princip som en flygande intensivvårdsavdelning, säger Lars Falk, erksamhetschef Intensivvård och Transport på sjukhuset, i ett pressmeddelande.
AW 139 är större, tyngre och har betydligt större utrymmen än en ordinarie ambulanshelikopter. Den är dessutom byggd för att klara mycket svåra väderförhållanden, och har exempelvis ett eget avisningssystem.
– Med den nya helikoptern når vi snabbare fram till sjukhusen, detta eftersom vi inte behöver lasta om som vi gör idag när vi flyger med flygplan, säger Lars Falk.
Avtalet med Babcock innebär att Karolinska universitetssjukhuset från mars 2022 har tillgång till en temporär helikopter, och att den permanenta helikoptern levereras efter årsskiftet 2022-2023.
Fakta sjukvårdshelikopter AW 139
Agusta Westland 139 kan flyga med en totalvikt på 7 ton, har en rotordiameter på 13,8 meter och en längd på 16,7 meter. Helikoptern har plats för fyra personal och en patient ombord.