Hörselkontroll på distans – nu satsar Cochlear på digitalisering
Under pandemin har digitaliseringen tagit ett rejält språng framåt. Nu hänger företaget Cochlear, som utvecklar implanterbara hörselhjälpmedel, på den utvecklingen.
Genom appen Cochlear Remote Check kan hörseltest göras direkt i telefonen för personer som har hörselimplantat.
– Vård på distans är framtiden och hörselvården är inget undantag. I takt med att antalet patienter med cochleaimplantat ökar, så ökar också trycket på vården. Då behöver vi hitta nya vägar för att möta våra patienters behov. Att ge möjligheten att göra en kontroll hemifrån sparar tid både för patienten och kliniken, säger Lotta Vedholm, vd Cochlear Nordic, i ett pressmeddelande.
Tanken är att appen ska ge en bättre patientupplevelse eftersom vården kan följa upp patienter utan ett klinikbesök. Dessutom kan systemet bidra till kortare vårdköer eftersom det kan avlasta vården.
Remote Check började testas globalt för ett år sedan. I en utvärdering tyckte 95 procent av klinikerna i fokusgruppen att appen är ett bra verktyg för att se om det finns behov att ett fysiskt besök på en klinik. Appen har introducerats på över 60 kliniker i Europa. I Sverige var Linköpings universitetssjukhus först ut.