Björn Arvidsson: Life science behöver mer digital kompetens
Vårt samhälle har kontinuerligt effektiviserats under en lång tid. På de senaste 40 åren visar BNP-ökningen tydligt att varje arbetare idag är tre gånger mer effektiv. Innovationer avlöser varandra fortare och för varje ny förbilligas de tidigare. Med dessa kan färre göra mer och en stor del av orsaken är vår ökade kollektiva intelligens.
I takt med digitaliseringen - som trots sin nyfunna status pågått under flera decennier - kan vi automatisera arbetsuppgifter, sammanföra tidigare åtskilda kunskapskällor, samt finna nya värdeskapande samband. Upplösningen på evidens ökar lavinartat i takt med att den kreativa förstörelsen omkullkastar tidigare givna sanningar.
I denna verklighet står utvecklingen till att samla evidens i en ökande takt samt förmågan att omsätta dessa till värde. Precis som inom alla branscher utmanas nu life science av konkurrensen i att finna den kompetens som ska driva denna utveckling framåt.
Hur ska då svensk life science attrahera de som besitter modern digital kompetens - som inte tidigare sett life science som en naturlig hemvist och som är efterfrågad i alla branscher, i alla delar av världen?
För ungefär ett år sedan kunde vi läsa om att Knut och Alice Wallenbergs stiftelse investerar över tre miljarder i vad de kallar datadriven life science. Vi ser hur traditionella tech-företag nosar på tröskeln till att göra mer för både life science och hälso- och sjukvården. Och allt fler investerar i gränssnittet mellan life science och tech. Frågan är vad vi kan göra mer.
Det är inte naturvetare, medicinare och farmaceuter som kommer att få svensk life science att utveckla mer globalt konkurrenskraftig datadriven life science - men de behövs i samverkan med de som besitter digital kompetens för vinsten av de nya förväntade tvärdisciplinära landvinningarna.
Jag tror ärligt att Sverige med vårt långa arv inom life science och mer nyliga framgångar med världsledande innovativa tech-företag, kan hitta ett vägvinnande sätt att kombinera dessa styrkor till något konkurrenskraftigt för att möta den nya verkligheten.