Glooko vill utöka användning av digital plattform för diabetiker
Svensk-amerikanska Glooko kommer att använda pengarna till att utöka takten på genomförandet av deras kommersialiseringsstrategi. Det inkluderar utökad användning av den digitala plattformen som integrerar patienters data från blodsockermätare, insulinpumpar, CGM:s, insulinpennor och aktivitetsmätare. Vårdigvare kan sedan gå ingeom datan tillsammans med patienten på distans eller vid ett fysiskt möte. Plattformen har idag 3 miljoner användare i 27 länder. I Sverige används systemet i nästan 100 procent av diabetesklinikerna. Glooko kommer även att utöka kommersialiseringen av produkter för klinisk forskning och utöka till nya terapiområden.
– Vi lever i en helt ny tid vad det gäller sjukvård och teknik och efterfrågan på vår plattform bekräftar denna transformation. Glooko har haft en betydande tillväxt, och denna finansiering gör det möjligt för oss att bygga vidare på vårt starka momentum när det gäller att tillhandahålla den avancerade teknologi som vi är kända för", säger Russ Johannesson, vd för Glooko, i ett pressmeddelande.
Det nuvarande bolaget grundades 2016 när Göteborgsbaserade Diasend gick ihop med Silicon Valley-bolaget Glooko. Huvudkontoret ligger i Palo Alto och det europeiska huvudkontoret ligger i Göteborg. Bolaget samarbetar med bland annat Insulet och Novo Nordisk.