Gustaf Salford: Sätt medarbetarna främst
Alla har kämpat för att ta sig igenom coronapandemin, men de som har störst förutsättningar att lyckas är de som har en stark organisation och ett tydligt syfte.
Det finns en tendens, särskilt under det senaste halvåret, att fokusera på produktion som ett försök att rädda resultatet. Men oavsett vad man producerar är tillverkningen bara halva ekvationen, organisationen är minst lika viktig.
Jag har haft roller på olika nivåer inom Elekta som jag nu leder, och jag har gjort några iakttagelser om vad som har gjort oss framgångsrika före, och under, covid-19.
Underskatta inte värdet av era ideal
Vare sig de är formellt fastställda eller inte, så har alla företag värderingar. Dessa är ideal eller standarder som alla anställda ska leva upp till, och hur vi efterlever dessa värderingar definierar företagets kultur. Våra företagsvärderingar (we keep thinking forward, we do what we say och we work as a team) har möjliggjort att vi snabbt kunnat utveckla digitala arbetssätt för att hantera aktuella utmaningar inom vården.
När covid-19 bröt ut kunde medarbetare, stärkta av våra värderingar, svara upp med lösningar som passade de lokala situationerna. Dessa omfattade allt från att dela ut personlig skyddsutrustning till att fatta beslut om besök på sjukhus samt fjärrunderhåll och service på distans. Hitta samarbetspartners – utvecklare, leverantörer eller distributörer – som delar era värderingar, så kommer arbetet att gå ännu smidigare.
Mångfald stärker en organisation, och framgångsrika företag uppmuntrar nya sätt att tänka och hitta kreativa lösningar på problem. Dessa kommer från människor av olika kön, med olika erfarenheter, länder, etnisk bakgrund och ålder.
Homogenitet är som en portfölj med en enda produkt: man kan vara framgångsrik ibland men man kommer alltid att vara sårbar.
På tal om framgångar...
Kommunikation hamnar ofta i skymundan även under goda tider. Under en kris är det ett oumbärligt verktyg som kan spara tid, energi och pengar samtidigt som det stärker verksamheten och era värderingar.
Utifrån ett organisatoriskt perspektiv behöver era medarbetare veta vad som händer, hur företaget påverkas och vad det innebär för dem. Ännu viktigare är att kommunikation under en kris är en möjlighet att stärka stoltheten inom arbetsstyrkan och känslan av att vara behövd.
Om ni jobbar inom medicinteknik är kollegorna viktiga för att hålla vården igång och rädda patienters liv – säg det till dem.
Styrkan i Tillsammans
Kanske det värsta med covid-19, från ett medarbetarperspektiv är att team har splittrats genom krav på hemarbete. Digitala möten är bra för att utbyta information, med de kan inte ersätta kreativiteten, spontaniteten eller den kollektiva tankekraften som team behöver för att vara innovativa. Det delade ansvaret vid ett dagligt scrum-möte underlättar inte bara arbetsprocesser – det kan också minska stress hos enskilda personer.
Försök hitta platser eller tillfällen där människor kan mötas med nödvändig social distansering, dela ut munskydd och handsprit, och låt medarbetarna veta att de är viktiga för att bland annat upprätthålla organisationens värderingar.
Dessa är bara några av de åtgärder ni kan vidta för att försäkra er om ett fortsatt teamwork. Covid-19 blir kanske den katalysator som driver på en förändring mot något bättre, och visar hur vi kan leva efter våra företagsvärderingar i praktiken. Det kommer att förbättra kundnöjdhet och göra oss mer motståndskraftiga mot framtida kriser och utmaningar.
Text: Gustaf Salford, vd Elekta.
I juni tillträdde Gustaf Salford som tillförordnad vd på Elekta och i slutet av november utsågs han till ny vd och koncernchef för företaget. Läs MedTech Magazines intervju med Gustaf Salford om hans planer för företaget: Elekta vill öka tillgängligheten till strålterapi
Artikeln är en del av vårt tema om Opinion.