Cellink: ”Vi har en aggressiv uppköpsstrategi”
Förra veckan genomförde Göteborgsbaserade Cellink ett förvärv av det tyska bolaget Scienion, vars fokus ligger på tekniker för precisionsdispensering av mycket små volymer, på nano- och pikoliternivå. Scienions tekniker används i dagsläget i framtagningen av olika produkter, som diagnostik för covid-19 och glukosmätning. Dessa produkter används redan av patienter och förvärvet av Scienion var en del i Cellinks strategi att komma närmare kliniken.
– Cellinks mål har varit att komma närmare patient och det gör vi nu, säger Cellinks vd Erik Gatenholm till MedTech Magazine. Under det senaste året har Cellink etablerat tre affärsområden: bioprinting, som är vår kärnverksamhet, analys samt vätskehantering. Där passar Scienion in. De tar in oss mot kliniken samtidigt som de får ta del av vårt kommersiella nätverk och vår globala organisation, som hittills finns i sex länder.
Erik Gatenholm berättar att arbetet bakom uppköpet har pågått i ett års tid. Det är det tredje förvärvet i Cellinks historia, efter Dispendix år 2018 och Cytena förra året. Alla tre uppköpta bolag kommer ursprungligen från Tyskland.
– Jag älskar tyska bolag! De har ofta riktigt vassa tekniker och de är bra inom life science. Däremot brukar de inte vara lika bra när det kommer till marknadsföring och global expansion. Kanske är det för att den tyska marknaden är så stor. Oavsett anledning så är svenska bolag ofta bättre på att blicka utanför hemmamarknaden. Vi tror att Cellinks starka kommersiella organisation tillsammans med bra tekniker kan ge ett riktigt bra företag och vi har redan bevisat att det stämmer med Dispendix och Cytena.
Cellink grundades år 2016. Efter tre förvärv har företaget nu 330 medarbetare, varav 130 kom in genom köpet av Scienion.
Hur har ni lyckats finansiera tre förvärv när ni är ett så ungt bolag?
– Vi har våra investerare att tacka för det. De tror på oss. Vi har kommunicerat att vi har en ganska aggressiv uppköpsstrategi och kollar hela tiden efter intressanta bolag. Så länge vi följer vår strategi så är de nog glada, säger Erik Gatenholm.
Förra veckan tog Cellink in 946 miljoner kronor före emissionskostnader, genom två emissioner. Syftet var bland annat att finansiera köpet av Scienion som uppgick till 80 miljoner euro, motsvarande cirka 830 miljoner kronor, varav hälften skulle betalas kontant och hälften med nyemitterade B-aktier i Cellink. Scienion är nu en egen enhet inom Cellink och verksamheten har kvar samma ledning som tidigare.
– Vi kommer se till att de har så mycket resurser som behövs för att fortsätta sitt arbete. Vi har lärt oss från våra tidigare uppköp att man inte ska peta för mycket i varandras affärer så här i början. Däremot kommer vi att samarbeta mycket med att bygga upp marknadsföringsverksamheten på Scienion.
Hur mycket pengar finns kvar för ytterligare förvärv efter köpet av Scienion?
– Vi har cirka 500-600 miljoner kronor kvar och vi genomför gärna våra förvärv med en blandning av kontanter och aktier, precis som Scienion-köpet.
Vad letar ni efter när ni söker efter kommande uppköp?
– Vi söker efter teknikbolag med bra produkter som har stor marknadspotential men som behöver bli bättre på marknadsföring. De måste ha synergier med vår egen verksamhet och passa in i företagskulturen.
Hur har ni påverkats av covid-19-pandemin?
– Det har gått upp och ner. En stor del av vår försäljning går till universitet och forskare, men många av dem har jobbat hemifrån mer i år och orderingången har minskat. Det har varit en utmaning. Vi ställde om tidigt i pandemin till att tillverka handsprit som vi sålde Sverige, USA och andra länder. Det höll aktiviteterna vid liv och kunde hålla medarbetarna motiverade.
– Det är svårt att säga hur vi kommer att påverkas framöver. Folk är trötta på att höra om pandemin men den finns fortfarande kvar och ställer till problem.
Artikeln är en del av vårt tema om Branschen och corona.