Röstbiometri identifierar personer över 65 år
Teknikföretaget Naunce har inom konverserande AI utvecklat ett verktyg, Naunce Gatekeeper, som med hjälp av röst och beteende identifierar vem som befinner sig på andra sidan skärmen eller telefonen. Företaget har nu lagt till en ytterligare funktion som gör att verktyget omedelbart kan identifiera personer över 65 år utan de behöver komma ihåg PIN-koder eller lösenord. På så vis kan de äldre prioriteras i telefonkö och det säkerställer enligt företaget att deras konto eller kunddata inte kan hackas om en annan person skulle ringa.
– Våra avancerade algoritmer kan upptäcka beteenden som är unika för åldersgruppen så att företag och organisationer kan erbjuda en mer effektiv och säker kundservice. Vi rullar nu ut den nya funktionaliteten till alla våra kunder för att hjälpa dem att stärka sitt erbjudande med hjälp av AI. De mest utsatta kunderna måste känna sig trygga och prioriterade – både nu under pandemin och i framtiden, säger Brett Beranek, General Manager för Security Business på Nuance.
Det spanska telekombolaget Telefónica med 344 miljoner kunder och verksamhet i 14 länder är ett av de första att börja använda verktygets nya funktion.
– Rådande pandemi har gjort att våra kunder som är över 65 är mer utsatta för bedragare, samtidigt som de behöver en hel del hjälp. Nu kan vi prioritera deras samtal och se till att de får service ännu snabbare än tidigare. Systemet gör att vi skyddar våra viktiga kunder samtidigt som de får en betydligt smidigare upplevelse när de ringer, säger Emilio Gayo, vd på Telefónica.