Cochlearity – nytt medtechbolag i coronakrisen
I måndags skapades Cochlearity – ett helt nytt medicintekniskt bolag med säte i Malmö. Företaget utvecklar en icke-invasiv produkt som ska hjälpa personer med tinnitus genom att skicka in ljud i form av white noise i örat. Den kommer dels att bestå av ett instrument och dels av delar för engångsbruk. När den når marknaden så kommer den att klassas som en medicinteknisk produkt av klass IIa.
– Vi jobbar just nu med att uppnå proof of concept och kommer att skicka in en patentansökan före sommarsemestern. Vi arbetar dessutom med att ta fram en affärsplan, genomföra ekonomiska beräkningar och planera finansieringen, berättar Fredrik Westman, vd för Cochlearity.
I höst ska företaget genomföra en mindre finansieringsrunda. Planen är sedan att börsintroduceras under nästkommande år och i slutet av 2021 förväntas produkten vara färdig.
Tinnitus är ett vanligt problem som förekommer hos mellan 10-15 procent av alla vuxna men det är färre som har så svåra besvär att de behöver behandling. Det finns i dagsläget ingen botande behandling mot tinnitus men vissa hörapparater och hörselhjälpmedel kan lindra symptomen. Vissa kan även få hjälp av KBT-behandling med hjälp av psykolog.
– Marknaden är stor globalt sett, säger Fredrik Westman.
Varför startar ni bolaget nu? Hur har ni påverkats av covid-19 hittills?
– Alla bitar föll på plats nu så vi kände att det var dags att ta tag i detta. Pandemin har inte påverkat oss och vi tror inte att den kommer att göra det heller. Vår utveckling kommer inte att vara särskilt kostsam – vi behöver kanske totalt cirka 15 miljoner kronor tills vi får igång kassaflödet – och vi har ett brett nätverk som gör att vi kommer att kunna fixa de första finansieringsrundorna själva innan börsintroduktionen.
– Det är klart att covid-19 påverkar samhället men för de som lever med allvarlig tinnitus fortsätter problemen som vanligt, så behovet av nya behandlingar finns kvar. Vår färdiga produkt kommer att ha en prissättning så att även en privatperson kan köpa den.
Idén bakom Cochlearitys produkt kommer från entreprenören Peter Arndt, som själv lider av tinnitus. Han grundade bolaget tillsammans med kollegorna Ali Jehanfard och Arash Golshenas från tjänsteföretaget OIM Sweden samt Fredrik Westman, som utsetts till vd.
Fredrik Westman kommer närmast från rollen som vd för Skånebaserade Medicpen. Han driver dessutom ett pr-konsultbolag och sitter i styrelsen för Vibrosense Dynamics.
– I grunden är jag historiker och statsvetare. Jag har jobbat mycket med kommunikation, bland annat på moderaternas riksdagskansli. Efter det skapade jag mitt pr-företag och genom det jobbade jag med flera startupbolag i Skåneregionen. På så vis landade jag i styrelsen för Vibrosense Dynamics och fick rollen som vd på foodtechbolaget Optifreeze innan jag gick vidare och blev vd på Medicpen, berättar han.
Artikeln är en del av vårt tema om Branschen och corona.