Sahlgrenska inför digitalt krisstöd
Med anledning av den pågående coronapandemin har sjukvården sett ett ökat behov av krisstöd. Dessutom väntas en större efterfrågan på sådana tjänster. Därför har Sahlgrenska Universitetssjukhuset lanserat en digital tjänst för krisstöd, där närstående och orolig allmänhet erbjuds videosamtal med krisstödjare från sjukhuset.
– Vid andra typer av allvarliga händelser skulle vi inrätta krisstöd i lokaler på sjukhusen. Vi skulle bland annat ge information, mat och filtar på plats. Men nu, under pågående pandemi covid-19, måste vi undvika att samla människor fysiskt, säger Johannes Nordholm, verksamhetssamordnare på Psykiatri Affektiva och krisstödssamordnare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, i ett pressmeddelande.
Genom det digitala verktyget erbjuds kontakt med krisstödjare från olika bakgrunder och professioner som arbetar med psykosociala insatser inom sjukvården på SU. Flera av dem kommer från vuxenpsykiatrin. De erbjuder dels krisstödssamtal samtidigt som den som ringer kan få information om vilken hjälp som finns tillgänglig samt hur man kan hjälpa sig själv och andra genom krisen.
Inledningsvis erbjuds tjänsten under vardagar 08.00-18.00 samt 12.00-16.00 på helger men målet är att utöka tiderna framöver. Krisstödjare kommer även att bemanna ett krisstödsnummer.
– Vi ser att behovet av krisstöd finns och tror att det kommer att öka i takt med att fler smittas av covid-19, säger Johannes Nordholm.
Det digitala krisstödet är kostnadsfritt och utgör ett komplement till ordinarie krisstöd som närstående får på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.