23948sdkhjf

Hotellkungen satsar på ledarhundar

Nyligen investerade näringslivsprofilen och hotellmiljardären Petter Stordalen i ett ledarhundsutbildningsföretag i västra Sverige. Bolaget har drivit Sveriges största ledarhundsutbildning med över 200 utbildade ledarhundar de senaste tio åren.

Kustmarkens hundtjänst i Ljungskile är ett familjeföretag som sysslar med avel och dressyr, med fokus på ledarhundar för personer med nedsatt syn eller hörsel.

– Petter Stordalen brinner för det här. Han har ett jättestort hjärta för samhällsnyttiga hundar och det var han som frågade om han fick vara med i verksamheten, vilket han så klart fick. Petter kommer i första hand att bidra ekonomiskt, men han är ju en entreprenör med stort engagemang och entusiasm. Vi kan inte få någon bättre än honom när det gäller att bolla idéer och tankar, säger Robert Jönsson, som driver företaget tillsammans med sin fru Carina och ytterligare ett par medarbetare.

Både Petter Stordalens nuvarande och tidigare hund kommer från Kustmarken, och bolaget arbetar nästan uteslutande med egen avel. Ett tag efter födseln placeras valparna hos någon person eller familj som vill vara fodervärd åt hundarna. När de har växt upp så kommer de tillbaka till Kustmarkens hundtjänst. Då är det dags för den dressören att bekanta sig med hunden.

– Man behöver bygga ett samarbete och bli kompis med hunden. Man kan träna lydnad eller gå en skogspromenad för att bli ”ett” med hunden. Därefter utvecklas dressyren successivt och man tränar mer tekniska saker såsom att väja för hinder, stanna för övergångsställen, söka upp stolpar och liknande. Det är en väldigt omfattande process, säger Robert Jönsson.

Efter två år är hundarna utbildade ledarhundar – men alla passar inte. Ledarhundar måste vara nervstarka, störningståliga, fredliga och miljöstarka. De måste också kunna klara hala golv, höga höjder, starka ljud och mycket trafik.

– Det är inte lätt att driva en sådan här verksamhet så att den blir lönsam, utan det handlar om ett genuint intresse bland oss som jobbar med det här. Om jag skulle räkna på tiden som vi alla lägger ner på det här så är det ju dålig business, säger Robert Jönsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125