Dina vaccinationer kan samlas digitalt
Hittills har det varit den enskildes eget ansvar att hålla reda på vilka vaccinationer man har fått genom olika vaccinationskort i pappersformat. Men nu kan det bli ändring på detta då de två mindigheterna får i uppdrag att titta närmare på om uppgifterna kan digitaliseras.
I uppdraget ingår att bland annat att:
-
Ta reda på om det behövs information om vilka vaccinationer var och en har tagit samt utreda förutsättningarna för att på ett samlat, digitalt, säkert och kostnadseffektivt sätt göra uppgifterna tillgängliga.
-
Analysera behov av och utreda försättningar för bland andra förskrivare och smittskyddsläkare att få tillgång till information om enskildas vaccinationer.
-
Analysera register och informationssystem med vaccinationsinformation.
-
Kartlägga informationssystemen hos offentliga och privata aktörer som bedriver vaccination.
-
Analysera och redovisa vilka typer av vaccinationer som skulle kunna ingå i en digital samling av uppgifter, samt vilka förutsättningar som finns för att utöka antalet vaccinationer.
Uppdraget görs i samverkan med berörda myndigheter, Sveriges Kommuner och Landsting, Inera och Smittskyddsläkarföreningen. Synpunkter ska hämtas in från bland annat privata vaccinationscentraler. Arbetet samordnas av E-hälsomyndigheten och ska redovisas till Socialdepartementet sedan 15 juni 2020.