23948sdkhjf

Dags att etablera patientrelation

Det finns en enda strategisk insats som skulle förhöja sjukvården mer än något annat. Den skulle förbättra vårdresultatet. Göra besökare till vården mer nöjda och mer delaktiga (där svensk vård har låga siffror, enligt Vårdanalys) och mer följsamma till de instruktioner som vårdpersonalen gett. Faktiskt bli friskare.

Håll i er nu. Spänn fast säkerhetsbältet och förbered dig för en kanske oväntad, men enligt min åsikt absolut helt avgörande faktor inför framtidens vårdutmaningar.

Kommunikationen med patienten.

Kommunikation inför besöket med vården, ofta istället för besök, under besöket och vid den uppföljning som ska göras efter ett ingrepp eller en behandling. Kommunikation hela perioden där patienten ska sköta sin egenvård, ta sina läkemedel och anpassa livsstilen, skulle kunna för första gången i det moderna samhället faktiskt fungera. Läkemedel skulle hämtas ut, tas på rätt sätt och sedan sättas ut på rätt sätt. Pengar skulle sparas, inte bara till vården, utan till hela samhället. Jag misstänker att hela folkhälsan står och faller med kommunikation.

Ett exempel är Västra Götalandsregionen som för ett år sedan konstaterade att de uteblivna besöken kostar 400 miljoner kronor per år. Med ett enkelt påminnelse-sms har nu den utgiften dragits ner till en bråkdel.

Kommunikationsarbete handlar inte bara om kallelser, envägs-information eller ren kunskapsöverförelse, utan också om verklig interaktion. Virtuella stödgrupper, tajmad information och digitala paket som öppnas i den sekund som patienten lämnar sjukhuset.

Kommunikation är varken enkelt eller billigt. Det krävs jättesatsningar och delvis helt nya sätt att tänka. Men vinsten är enorm.

Vården skulle behöva struktureras och planeras utifrån människors beteenden och patienters behov. Det skulle behövas en strategi för implementering av ny forskning om placebo, om att stödja människors hälsorelaterade beslut (som tyvärr påverkas marginellt av information) och avancerade digitala lösningar som både mäter utfall, och med stöd av kunskap om beteenden och psykologi, ger kommunikation med största möjliga effekt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062