Folket gillar nätjournaler
År 2012 öppnades möjligheten för alla invånare i Uppsala läns landsting (nu Region Uppsala) att logga in och läsa sin egen journal via nätet. Övriga landsting har därefter successivt anslutit sig till tjänsten, Journalen, som nås via www.1177.se, Vårdguiden, innehåller förutom anteckningar från vårdbesök även uppgifter om till exempel vaccinationer, remisser, diagnoser och provresultat.
Införandet av Journalen var kontroversiellt. Vårdpersonalen oroade sig för att patienterna skulle fara illa, oroa sig i onödan och att tjänsten skulle innebära mer arbete för personalen.
Efter fem år med Journalen, under sommaren 2017, påbörjades en omfattande enkätstudie som fokuserade på patienternas uppfattning om och användning av nätjournalen och dess funktioner. Enkätstudien drivs av forskare från det nationella forskningskonsortiet Dome, vars mål är att skapa och sprida kunskap kring införande och användning av patientjournal via nätet och andra e-hälsotjänster. Forskare från Högskolan i Skövde, Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan, Uppsala universitet och Örebro universitet deltar i studien, som drivs av doktor Jonas Moll från forskargruppen Hälsa, teknik och organisation, HTO, på Uppsala universitet. Detta är den första stora nationella uppföljningsstudien kring effekterna av Journalen för patienter i Sverige.
Mer än 2 500 patienter har svarat på enkäten och nyckelresultaten visar att:
- tillgång till provsvar är den viktigaste funktionen för patienter
- patienter främst läser sin journal för att få en översikt över sin hälsa och sina kontakter med vården, samt för att följa upp vad som dokumenterats vid ett vårdbesök
- patienterna är mycket positiva till att få enkel tillgång till sin egen journal och de möjligheter som detta ger
- patienter vill ha tillgång till information i journalen så fort som möjligt, helst inom ett dygn efter besök/provtagning
Sedan årsskiftet kan invånare i hela landet logga in på 1177.se för att läsa journalinformation från hälso- och sjukvården. Bara under 2018 har det gjorts tio miljoner inloggningar.
– Studien bekräftar att människor uppskattar möjligheten att i lugn och ro kunna läsa sin patientjournal och få inflytande över sin hälsosituation, säger Sofie Zetterström, vice vd för Inera, som koordinerar och utvecklar digitala tjänster på uppdrag av Sveriges landsting, regioner och kommuner och bland annat äger 1177 Vårdguiden.
Nu publiceras de första resultaten i en tidskriftsartikel, som fokuserar på attityder, användning och informationsbehov.