Att göra-listan hösten 2018
Svensk sjukvård ger behandlingar i världsklass. Patienter vittnar om sina upplevelser som inte bara läkekonst, utan ren magi. Ingrepp som örflyttar själva idén om vad vi trodde var möjligt sker hela tiden. Forskning och praktik i en fusion där personligt engagemang, genialitet och mod räddar livet på människor varje dag.
Det är inte behandlingarna som primärt är problemet. Utmaningen är att vården som
institution är omodern, ojämlik och tyvärr i många delar otillgänglig.
Här är problemen jag hoppas vi kan prata om under Almedalsveckan, inför valet och sedan lösa i höst:
Problem 1: Otillgänglighet.
Kan delas upp i två subproblemområden.
1 a. Bristande kommunikation. Obegripliga omorganiseringar med närakuter, superakuter och drop in-vårdcentralsakuter gör det nästintill omöjligt att förstå vart du ska vända dig med dina hälsobekymmer. Detta är inte ett resursproblem, utan ett pedagogiskt problem. Lösning: Gör som de nya nätläkarföretagen, ta in kommunikatörer som vet hur budskap presenteras.
1 b. Köer. När du väl fått en cancerdiagnos, ska du inte behöva vänta och troligen försämra dina chanser att överleva. Har du olidlig smärta och väntar på operation, ska det inte ta månader. Har man ångest och vill ta sitt liv ska man inte behöva vänta år på att få rätt vård. Lösning: Kräver många olika lösningar, men snabbt: 1)Ersättningsmodeller måste blir mer flexibla. 2)Digitala kontakter måste öka, både för kronikern och tillfällighetsbesökaren. 3) Många av medtechföretagen har tjänster som hanterar köproblematik och prioriteringar. Lyssna på dem.
Problem 2: Ojämlikhet.
Vart du bor, socialgrupp och kön påverkar vilken vård du får. Det är förstås
oacceptabelt. Lösning: Om ojämlikheten redovisas gör den
mindre skada och människor kan välja. Data, som till exempel behandlingsstatstik,
överlevnad och antal vårdrelaterade infektioner, bör redovisas.
Tydligt i digitala kanaler. Jämförelser är motiverande i förbättringsarbetet också.
Problem 3: Omodernt.
Att pärmar och fax fortfarande dominerar och att effektiviteten per anställd är låg, är arv från det förflutna.
Lösning: 1) Se över ledarskap och rekrytering. 2) Leverantörerna står med testade, säkra och fullt uppdaterade lösningar som löser allt. Gör det enklare att köpa in innovationer. Innovationsupphandlingar är tyvärr inte lösningen på alla problem då de ofta är dyra, komplicerade och tar tid, vilket gör innovationen gammal innan den nått patient. Kommer vi tillrätta med detta kan hela vårdupplevelsen bli lika bra som behandlingarna, både för besökare och dess utövare.
Håller du med mig eller har du bättre lösningar på gång? Kom och dela med dig i Almedalen, MedTech Café måndagen 2 juli hela dagen på museet!