Går ni miste om affärer?
Jag oroar mig över att konkurrensen har blivit sämre de senaste åren då färre anbudsgivare lämnar anbud i upphandlingar. Vi i offentlig sektor strävar efter att göra bra affärer och behöver konkurrenskraftiga anbud.
Intresset från företag att delta i offentlig upphandling är lågt. 2016 lämnades i genomsnitt 4,3 anbud per upphandling. Deltagandet har sjunkit varje år sedan 2012 då motsvarande siffra var 4,8. Det vanligast förekommande antalet anbud var två och andelen upphandlingar med endast ett anbud har ökat varje år sedan 2012.
Det är stora skillnader mellan olika branscher. Flest anbud, 8,4 stycken, lämnades i upphandlingar av fritids-, kultur- och sporttjänster. Lägst antal anbud, 2,5 stycken, lämnades i upphandlingar av jordbruksmaskiner. I upphandlingar av laboratorieutrustning, optisk utrustning och precisionsutrustning lämnades 2,9 anbud och i upphandlingar av medicinsk utrustning, läkemedel och hygienartiklar lämnades 5,0 anbud.
Den ovannämnda statistiken är hämtad ur Upphandlingsmyndighetens och Konkurrensverkets rapport Statistik om offentlig upphandling 2017 som nyligen har publicerats.
Tillväxtverket genomför regelbundet undersökningen Företagens villkor och verklighet, som riktar sig till svenska små och medelstora företag, cirka 10 000 företag har besvarat enkäten. Enligt deras enkät som genomfördes 2014 har bara 14 procent av de svenska små och medelstora företagen deltagit i offentlig upphandling under de senaste tolv månaderna. Ju större ett företag är, desto vanligare är det att delta i offentlig upphandling. Bland de medelstora företagen har 45 procent deltagit i en upphandling, jämfört med 8 procent av soloföretagen.
Tillväxtverket har frågat företagen varför de inte har deltagit i offentlig upphandling. Vart femte företag uppger att reglerna kring offentlig upphandling är ett stort hinder för företagets utveckling och tillväxt. Många företag uppger att det är för komplicerat och att det tar för mycket tid att lämna anbud som orsak till att de inte har deltagit i upphandling. Det ska bli intressant att ta del av motsvarande uppgifter utifrån Tillväxtverkets undersökning 2017, men jag tror tyvärr inte att det har förbättrats.
Visserligen är ovanstående uppgifter grova indikatorer på konkurrensen. Men jag tolkar uppgifterna som att det råder en bristande konkurrens i en stor andel av upphandlingarna. Men det går att diskutera hur många anbud som behövs för att det ska vara en effektiv konkurrens.
Ett av syftena med upphandlingsreglerna är att säkerställa att vi, upphandlande myndigheter, på bästa sätt tar tillvara konkurrensen på marknaden och hushåller med skattemedel. Jag ser dock inte att upphandlingsreglerna leder till hög konkurrens utan vi, upphandlande myndigheter, behöver aktivt stimulera till en ökad konkurrens.
Vi i Region Skåne strävar efter att göra bra affärer vilket innebär att vår verksamhet får optimala innovativa lösningar på sina behov till en låg totalkostnad. För att lyckas med det behöver vi öka konkurrensen och har som mål att få fler anbud i våra upphandlingar.
Vi behöver marknadsföra våra upphandlingar och oss som en attraktiv kund. Det gör vi bland annat genom att bjuda in till seminarier om att göra affärer med Region Skåne. Vi informerar om hur man lämnar anbud och vilka upphandlingar som är aktuella. Det brukar bli en bra diskussion då vi får input som gör att vi kan utveckla oss.
Vi arbetar systematiskt med att förenkla våra förfrågningsunderlag och vår anbudsprocess. Vi försöker neutralisera konkurrenshinder och sänka ingångströsklar för små och medelstora företag och den idéburna sektorn.
En grundlig marknadsanalys och dialog med potentiella anbudsgivare är centralt för att skapa en god konkurrens. Genom marknadens input på till exempel våra externa remisser öppnar vi upp för ytterligare konkurrens. En extern remiss är när vi publicerar utkast på förfrågningsunderlag för marknadens synpunkter. Marknadsanalyser ger oss kunskap som vi använder för ytterligare konkurrensfrämjande åtgärder. Det kan till exempel vara relevant att dela upp kontrakt eller lämna en volymgaranti.
Jag har nu nämnt ordet konkurrens tretton gånger – ett ord som kommer från latinet och betyder tillsammans, springa och löpa. Konkurrens kan sägas vara en form av urvalsförfarande där de som är snabbast, starkast eller är mest anpassningsbara normalt har de bästa förutsättningarna. I Danmark betyder konkurrence tävling, vilket jag tycker är en klockren betydelse av ordet.
Konkurrens är viktig för att stärka det svenska näringslivet och skapa ökad tillväxt. Michael Porter, professor vid Harvard business school menar att industrier i världsklass har tre gemensamma nämnare; konkurrens, utmaningar och samverkansmöjligheter genom till exempel kluster. Stora globala industrier utvecklas i länder med intensiv inhemsk konkurrens. Genom konkurrens utvecklar företagen sig, tar marknadsandelar och ökar sina möjligheter att lyckas på den globala marknaden. Konkurrensen på hemmamarknaden är avgörande.
En effektiv konkurrens inom offentlig upphandling kan bidra till utveckling av den offentliga sektorn, innovativa produkter och en god hushållning av skattemedel.