Kry-läkaren: "Vi går i frontlinjen"
Kry har snabbt positionerat sig bland de digitala aktörerna på sjukvårdsscenen. Under 2016 tog bolaget in 60 miljoner i riskkapital för att stärka sin position och bredda sig ut i Europa. Detta är en viktig aktör som genom sin närvaro kan snabba på den digitala utvecklingen inom landstingen. Medtech Magazine har talat med Johan Flodin, medicinskt ansvarig läkare på den digitala vårdcentralen Kry.
Hur många läkare är i dag anställda på Kry?
– Vi finns i dag både i Sverige, Norge och Spanien. I Sverige har vi cirka 70 anställda läkare, men de allra flesta arbetar deltid hos oss. Vi uppmuntrar läkarna till att kombinera sin tjänst hos oss med arbete på en fysisk vårdinrättning. Vi tror på en kombination mellan den digitala vården och den fysiska.
Hur många patientbesök hinner en läkare på Kry med på en arbetsdag?
– I snitt träffar våra läkare tre patienter i timmen. Att vi hinner träffa fler patienter än läkarna inom primärvården har flera orsaker. Innan patienten inleder sitt videosamtal med läkaren har patienten redan lämnat en rad uppgifter om sig själv. Anamnesen är i princip redan klar när själva läkarsamtalet börjar, något som vid ett fysiskt läkarbesök i regel tar besökstid i anspråk. Dessutom tar vi emot lite lättare patientfall vilket naturligtvis även påverkar tidsåtgången.
Vilka patienter får söka till er och hur går urvalet till?
– Vi är inte en komplett vårdcentral, vår verksamhet lämpar sig bäst för något lättare patientfall och besvär. Vi vill inte exkludera någon men försöker redan i inledningsskedet, när patienten fyller i vårt symtomformulär, att styra mer komplexa fall till primärvården.
Er verksamhet har fått kritik för att ta pengar från den redan hårt belastade primärvården. Vad säger du om det?
– KRY är inte dyrare än fysisk vård. Det relevanta är att titta på alternativkostnaden. Visionen är att vi ska finnas någonstans mellan egenvården som finns på 1177 och den fysiska primärvården. Många av de patienter som idag söker vård på vårdcentralen lämpar sig utmärkt för oss på Kry och om de inte sökt vård via oss skulle de sökt vård på annat sätt. Frigör vi den tiden kommer tillgängligheten i primärvården att bli bättre och de patienter som idag istället, något felaktigt, belastar akutmottagningarna kommer kunna hitta tillbaka till vårdcentralerna. Det finns mycket pengar för samhället att spara om vi gör detta på ett korrekt och bra sätt och det tycker jag att vi gör.
Kry är i grund och botten ett innovativt företag – vad gör ni för att fortsätta vara nytänkande?
– Vården står inför ett paradigmskifte där patienten blir allt mer involverad och vi går i frontlinjen för detta. Vi kommer på sikt att kunna integrerar allt mer hårdvara mot den plattformen vi arbetar i. Det innebär att du kommer kunna mäta ditt blodtryck och ta ditt EKG hemma och du kommer med hjälp av en adapter kunna använda din mobiltelefon som ett otoskop för att ta bilder på ditt barns värkande öra – allt detta laddas upp till vår plattform där vi kan göra bedömningar. En ny och innovativ funktion är att du som patient kan uppge om du har önskemål om att kopplas upp mot en läkare med ett specifikt modersmål. Vi har en stor bredd av språk bland våra läkare och detta kan vi nu utnyttja till något som ytterligare ökar tillgängligheten och säkerheten för patienterna.