Lär av Swish - låt patienten ta kontroll
Digitaliseringsrevolutionen är här och den förändrar hur vi lever våra liv och olika hur verksamheter styrs och samordnas. Gränsen mellan maskin och människa suddas ut och artificiell intelligens (AI) hjälper till att fatta beslut i realtid på datamängder som den mänskliga hjärnan inte hinner processa. Redan på 60-talet styrde NASA sin verksamhet i kontrollcenter med för den tiden enorm datakapacitet. Nu flyttar framtiden in i vården, AI, deep learning och samordning i kontrolltorn används redan idag i stora vårdorganisationer. Johns Hopkins i Balitmore är ett sådant exempel.
Sverige är bäst i Europa på innovation, och näst bäst i världen efter Sydkorea. Det visar EU-kommissionens index European Innovation Scoreboard, samt Bloombergs globala ranking Bloomberg Innovation Index (2017). Sveriges innovationskraft finns inte minst inom digitalisering och hälsa vilket skapar förutsättningar för att Sverige kan bli en ledande nation inom både digital hälso- och sjukvård och life science.
Digitalisering är en bra möjliggörare för utveckling och till och med disruption i hälso- och sjukvård. Det finns all anledning att tro att hälso- och sjukvårdens aktörer kommer att skapa patientcentrerade och funktionella lösningar med eller utan regeringens och myndigheters hjälp. Moderna och digitala lösningar tas fram av driftiga och smarta innovatörer och entreprenörer i samverkan med vård och omsorg alldeles oberoende av att regeringen och SKL har kommit överens om en handlingsplan på e-hälsoområdet för perioden 2017 - 2019.
Syftet med deras gemensamma plan är att digitaliseringen ska gå snabbare. Gott så, men en snabb jämförelse med till exempel bankbranschen – som också har en samhällskritisk funktion och som hanterar personuppgifter – visar att det genom samverkan mellan olika aktörer går utmärkt att skapa framtidens digitala lösningar utan inblandning av myndigheter. Ett utmärkt exempel på detta är Swish, som startades som ett initiativ mellan sex av Sveriges största banker; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna. I december 2012 lanserades Swish, vilket är en mobil betallösning mellan privatpersoner. Över tid har ytterligare banker anslutit och över fem miljoner svenskar använder idag Swish i sitt dagliga liv. En intressant komponent i detta samarbete är att varje bank ansvarar för att utforma sina respektive erbjudande, villkor och eventuella avgifter till sina kunder.
Skulle det vara möjligt att swisha vårdinformation med tjänster som påminner om bankernas initiativ? Det är det redan. Låt oss titta på två tydliga exempel som är tillgängliga på marknaden idag och som har passerat pilotstadiet för länge sedan.
1. Health Innovation Platform. Det första exemplet är Health Innovation Platform (HIP.se), en svensk innovationsplattform med komponenter som säkert överför t ex patientens egenregistrerade information till vårdens system. I HIP ingår säkerhetskomponenter som uppfyller patientdatalagens krav på åtkomsträttigheter. HIP förenklar anslutningen till vården och till den gemensamma Nationella Tjänsteplattformen som tillhandahåller patientinformation via API:er (Application Programming Interface). En API kan liknas vid vårdens digitala huvudentré. För att möjliggöra att patientens egen information når vården behövs en koppling mellan t ex patientens mobiltelefon och vårdens olika system. HIP innehåller en beprövad sådan koppling som är lika användarvänlig som Swish (Patient Care Connector).
2. Trice Imagaging. Det andra exemplet på hur information kan överföras står Trice Imaging Inc för. Genom Trice lösning kan användningen av ultraljud även utanför specialistsjukvård snabbt utvecklas. Tillgängligheten på ultraljudsdiagnostik ökar därmed och tidig diagnosticering av flera patient- och diagnosgrupper blir möjlig.
Trice teknologi innebär att högkvalitativa ultraljudsbilder kan överföras via mobiltelefoner. Trice teknik är nu en integrerad programvara i t ex General Electrics ultraljudmaskiner. Tekniken gör att undersökningen kan ske i primärvården eller i ambulanser och bedömningen av bilderna kan göras av specialister var som helt i världen dessutom patienter kan ta del av sina egna bilder på ett lätt sätt.
Dessa bägge exempel visar att vårdens aktörer måste samverka för att skapa förutsättningar för att realisera kraften som ökar kvaliteten och tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Det finns stora möjligheter att skapa ett hälso- och sjukvårdssystem som står rustat för framtidens utmaningar med patienten som en aktiv aktör. Men goda exempel som dessa kommer att förbli just goda exempel med begränsad inflytande om inte vårdens olika aktörer på alla vårdnivåer börjar arbeta integrerat. Att överföra information mellan vårdaktörer och patienter är en bra start, men det krävs också att regioner och landsting som utgör beställare av vård vågar sig på att styra den vård man betalar för- och styr utifrån patientens behov.