Kultur kan ändras
Vi gör stora framsteg för patienterna, skriver MedTech Magazines chefredaktör, Hanna Brodda.
Hans Rosling finns inte med oss längre, men låt oss ägna oss en stund åt hans budskap. Han menade att världen blir bättre. Fler flickor får gå i skolan och färre människor dör i förtid.
Patienterna är i centrum. Att patienten ska sättas i centrum har på varit på agendan sedan Hippokrates, men sjukvårdssystemet och kultur har inte alltid främjat patientcentrering. Nu byggs hela sjukhus, som NKS, med målet att höja patientens status. Patienter bjuds in att tycka och påverka på flera nivåer. Den personal som har förslag för att ytterligare sätta patienten i centrum blir lyssnad på.
Patienter får information. Vi i Sverige var tidiga med patientinformation om medicinska behandlingar, då läkemedelsinformationen Fass gjordes tillgänglig för allmänhet. Nu går vården ett steg längre och patienten får ta del av sin egen information. Först i några landsting, Uppsala och Sörmland bland annat, men fler kommer. Det har blivit en märkbar förändring. Tiden när Ehälsomyndigheten startades var många emot att patienterna skulle kunna ta del av och spara sin egen journal. Men myndigheten satte ner foten och sa att nu ska det blir verklighet, då rubbades balansen och kulturen ändrades snabbt. Nu är det självklart. Den kanske viktigaste insatsen den myndigheten gjorde.
Patienterna är starkare. Allt detta sammantaget ger patienterna mer makt och inflytande över sin egen behandling. Inte bara på det konstlade juridiska sättet vi har haft sedan Hälso- och sjukvårdslagen började kräva samtycke i de mest, för den medicinskt okunnige patienten oöverblickbara beslut, utan verkligt samtycke. Vi har fått en kultur där läkaren blir en coach och patienten är den som ska göra jobbet.
Hans Rosling visade att världen blir bättre med kunskap och folkbildning, Nu är det vårt allas ansvar att föra hans budskap vidare. I nya numret av MedTech Magazine fokuserar vi på de som sätter agendan för kulturen, dagordningen och framtidens sjukvård.