Patientmakt, innovation och hälsoekonomi drog publik i Almedalen
MedTech Magazines seminarier i Almedalen inom MedTech Award och de extrainsatta nyhetsseminarierna drog folk och publiken var insatta i ämnena. Det märktes på frågor och minglet under kaffepauserna mellan varje programpunkt. – Innovation är bra, det vill vi ha, sa Filippa Nyberg, vd för Läkaresällskapet, men fokusera på patientnyttan och inte på innovationen.
– Belastningen blev mycket större än upphandlingen antytt att uppdraget handlade om, vi blev tvungna att anställa personal. Efter fyra dagar kontaktade vi landstinget och sa att i inte skulle klara det med den budget vi gett, säger Andreas Winqvist , vd för MedHelp.
Mitt emot honom stod Jens Larsson , chefsjurist i Uppsala läns landsting. Han höll till en början inte med, men visade förståelse.
– Vi hade inga problem med MedHelp som leverantör, men det uppstod konflikt och vi ansåg till en början inte att de höll vad de lovat i upphandlingen.
– Efterhand har min förståelse för leverantören ökat. Jag bedömde till slut att det inte var någon idé att hålla fast i konfliktsituationen. De jurister som hade jobbat från båda sidor hade dragit iväg tycker jag och jag kände till slut inte igen resonemanget, berättade Jens Larsson.
Båda sidor lade ner sina skadeståndsanspråk som vuxit till nära hundra miljoner från båda håll och MedTech Magazines första seminariepunkten slutade med att leverantör och beställare tog i hand.
Därefter startade MedTech Hälsoekonomi Award-debatten. På plats på scen gav Jörgen Nordenström, professor i kirurgi på KI och författare till boken Värdebaserad sjukvård, en bild av läget i svensk sjukvårds ekonomi i dag. Han sa att kvalitet är gratis eller till och med en besparing, men att det inte alltid slår i genom under upphandlingen.
Därefter tog fick Anders Lönnberg , regeringens utsedde samordnare för Life Science, ordet och höll med. Han pekade på vikten av att se över personalkostnader och istället lägga pengar på kvalitet när stora personalkostnader kan sparas. Det här ska bli bättre med en ny myndighet, avslöjade Lönnberg:
- Den nya Upphandlingsmyndigheten ska stödja kommuner och landsting för att kunna ta till sig internationell kunskap som ska ge smartare upphandling, säger han.
Hans Winberg , generalsekreterare Leading Health Care, gav en akademisk syn på frågan och noterade att pengar är ingenting förrän det fylls med ett värde.
– Kunskapen finns, men vi måste kroka arm med olika vetenskaper. Vården är inte bra på budgetekonomi, det behövs andra personalgrupper för att bygga värde och våga investera i vården, säger Winberg.
Christina Lindholm , professor i Omvårdnad, berättade om några goda exempel i vården, där hälsoekonomin verkligen beaktas. Bland annat nämnde hon Dalens Sjukhus, som fått ner antalet svårläkta liggsår och förkortat läktiderna. Johan Falk på OneMed höll med, han tyckte att vården lyssnar när han som leverantör kommer med tidsbesparande produkter.
Nästa programpunkt var MedTech Patientmakt Award. Johan Assarsson , regeringens patientmaktutredare och vd för Inera, gav en bild av vad han tycker att den nya Patientlagen ska resultera i.
– Först och främst är man ju glad som utredare att det blir en lag. Sedan kommer det att handla om tid innan människor i vården och patienterna själva känner till den. Det viktigaste med lagen var att det ska vara en påverkan på attityder, men inte en tvingande lag med möjlighet att stämma, förklarade Assarsson.
– Där måste jag erkänna att det finns stora problem, svarade Daniel Forslund , som är vårdpolitiker i Stockholm. Kunskap är makt, både kunskap om den egna makten och om diagnosen.
Hela panelen (som också är juryn för MedTech Patientmakt Award) fick frågan om patienten ska ha total makt, om det är rätt att byta läkare till det att du får exakt de undersökningar du som patient vill ha?
– Nej, patienter ska inte kräva vad som helst, men den här lagen är en bra början, svarade Sara Riggare , etta på MedTech Magazines Maktlista då hon både är patient och ehälso-forskare. Patienter ska inte ha makt, jag tycker inte att det är ett bra ord för det blir för hotfullt tycker jag, patientkraft är ett bättre ord för det handlar om att bli delaktig i sin egen behandling. Att vården fortfarande använder fax är det största problemet tycker jag. Att ta del av sin egen journal är ju det viktigaste och det går inte om du inte har en fax, säger idag.
Emma Spak, läkare och ordförande i Sveriges Yngre Läkare om maktbegreppet i vården:
– Vi måste tippa förhållandet, det behöver inte vara så att makten ska tas från den ena och ges till den andra, utan att läkaren ska kunna fungera som en jämlik coach.
Även Daniel Andersson och Daniel Zandian från CGM, som bland annat levererar journalsystemen Take Care.
– Tekniken finns för att patienten ska kunna ta del av sin journal i dag, det är inga tekniska hinder, det är annat som stoppar men de är snart lösta, sa Andersson.
Sista punkten inom MedTech Award handlade om innovationer och hur de ska hitta in till vården och patienten. Anna Lefevre Skjöldebrand , vd på Swedish Medtech, gav en bild av industrins och innovatörernas bild av hur innovationerna tas emot.
– Sverige har en unikt bra situation för att utveckla och ta fram innovationer, men många av våra medlemmar vittnar om att det finns stora hinder att få tillgång till vården och möjlighet att kliniskt få testa innnovationer. Vi är urusla på den punkten, sa hon.
Filippa Nyberg , vd på Svenska Läkaresällskapet, gav en tydlig bild av hur det kan gå till när en produkt ska testas kliiniskt.
- Det var en utmärkt produkt, elektroder som kunde detektera malignt melanom i en prick. Det opereras bort prickar för många helt onödiga miljoner i Sverige varje år, bara för att man inte har ett bra sätt att bedöma om de är farliga eller ej. Den här studien som jag var med i gick inte bra eftersom det var krångligt med elektroderna. Personalen tröttnade. Nu tio år senare är produkten vidareutvecklad och färdig för försäljning, och nu är det andra saker som sätter stopp för vården att köpa den. Jag tror inte att de kommer att sälja en enda, sa Nyberg.
Vinnovas hälsochef Johanna Adami pekade på att det händer mycket just nu inom innovationsviljan och vården.
– Det finns kanske ett momentum just nu om vi samarbetar inom vården och möjligheterna att verksamhetsutveckla vården och utveckla digitaliseringen. Regeringen har utsett ett samordnare för life science och
Telia har på kort tid traskat in i vården och blivit ett medtech-företag. Hur gick det till? Den frågan ställde Hanna Brodda till ansvarige Niklas Sundler .
– Det räcker inte att möta en klinikchef eller verksamhetsansvarig, utan man måste nå även politikerna och de tjänstemän inom landstingen för att få tillfälle att testa och utveckla produkter tillsammans med vården. Det är min erfarenhet. Jag förstår att det inte passar alla typer av organisationer inom vården.
Dagen avslutades med en inblick i hur Akademiska sjukhuset i Uppsala ska bli ett tillgängligt och digitalt sjukhus. Lyckas visionen blir det troligen världens mest tillgängliga sjukhus. Leif Tüll från Philips har tillsammans med sjukhuset tagit fram en plan som visar bland annat hur anhöriga kan följa patientens väg under operationsdagen, på samma sätt som en Vasalopps-deltagare.
– Det mesta av den här tekniken finns, vi har den delvis redan, men det handlar om att använda tekniken på ett helt nytt sätt. Här har vi tagit med patienter och personal i arbetet med att utveckla visionen. Det kommer att vara en stor fördel under implementeringen, sa Hans-Olov Hellström , biträdande direktör på Akademiska.
Hur ska sjukhus mäkta med innovation och själva förändringprocesserna?
– Det finns några framgångsfaktorer har vi sett när andra stora organisationer ska förändras i grunden, och det är att ha delmål och sedan en tydlig vision och målbild, sa Stefan Lundström, konsult på EY. Det ser vi i det här projektet.
Seminariedagen i Almedalen hölls mitt i Visby på Hästgatan och började klockan 8 på onsdagen den 1 juli och pågick över lunchen fram till klockan 13. Almedalen hade över 3000 event och cirka en fjärdedel av de berörde hälsa och sjukvård.