Myten om blöjvägning avlivas på Facebook
Efter Dagens Nyheters "avslöjande" om att personalen på äldreboende ägt av Carema måste väga blöjorna för att spara pengar blev kritiken mot vårdgivaren hård. Nu går Vårdföretagarna ut med en pedagogisk kampanj för att lära människor om motiven bakom blöjvägningen. De menar att blöjvägning har blivit den nya "råttan i pizzan".
I en kampanj på Facebook och ett medföljande test på kunskapsnivån förklarar Vårdföretagarna att blöjvägningen har blivit en myt och varför den inte alls stämmer. I materialet framgår också att 45 procent av svenskarna har gått på myten. Och att fördomarna är än större bland sjukvårdspolitiker i det röd-gröna blocket, 49 procent av dem angav fel svar i deras undersökning på frågan varför man väger blöjor, jämfört med 7 procent av allianspolitikerna.
Nära hälften, 45 procent , av svenskarna tror felaktigt att blöjor vägs för att spara pengar, enligt en Novus-undersökning som gjordes i somras. Blöjvägning för att spara kostnader dök upp som ett exempel i ett granskande reportage av Daens Nyheter i oktober 2011. Därefter har myten levt vidare och är nu en modern ”råttan i pizzan”-berättelse, menar de. De skriver också och varnar för att myten om blöjvägningen skymmer sikten för en mycket viktigare debatt, den om hur vi ska organisera Sveriges vård och omsorg. Och att behovet av professionell vård och omsorg av hög kvalitet kommer att öka i takt med att Sveriges befolkning åldras.
Vårdföretagarna företräder privata arbetsgivare och utövare inom sjukvård och omsorg. Deras kampanj på Facebook har fått över 6000 gillare.