SMDE - ska bli en Blocket för medtech
Behövs det och i så fall hur ska den se ut. Det är utmaningarna just nu för ledningen i Scandinavian Medical Device Exchange. Den nya web-baserade portalen för certifierad recycling av medicinteknisk utrustning.
- Vi köper inte din utrustning, utan vi säljer den åt dig, säger Joachim Malmqvist som är vd för SMDE Det enda du behöver göra är ett samtal eller meddelande samt beskrivning av de enheter som ska säljas. Om du är osäker på status på utrustningen, tveka inte att kontakta oss.
Idag finns en hel del fullt användbara medicinska apparater som skrotas i onödan. Det sker ofta på grund av intern resursbrist inom hälso- och sjukvården. Detta är ett stort slöseri, och många gånger i direkt konflikt med organisationers policies gällande miljö- och sammhällsansvar.
Genom att använda oss av strikt kontroll av service, underhåll och spårbarhet kan detta åstadkommas och produkterna får ett förlängt liv. Pengar sparas och till exempel non-profit organisationer får i större utsträckning tillgång till mycket användbara instrument än nu. Marknaden för produkterna störs inte, utan utökas. Värdet på medicintekniks utrustning maxineras i denna portal för begagnad medicinteknisk utrustning, sjukhusutrustning samt delar från betrodda och pålitliga partners.
Ledande institutioner och företag kan uppgradera sin maskinpark och få avsättning för äldre utrustning som kommer andra användare till nytta, som annars inte har en budget för detta. Vårdgivare kan enkelt överblicka, styra och kostnadseffektivt optimera användingen av medicinteknisk utrustning genom service, certifiering, försäljning och utrangering. Alla artiklar i SMDE:s databas är av hög kvalitet och spårbarhet från våra värderade vårdgivare.
I ekonomihandböckerna hos vårdgivarorganisationer finns i dagsläget ofta brister i hur anskaffning, avskrivning och utrangering av MT-utrustning ska hanteras. Det saknas också ofta ett centralt regelverk över hur kontroll ska utövas av egen utrustning samt hur utrangering eller avyttring av inventarier ska göras. Vidare finns brister i att säkerställa att de inventarier som finns i det egna anläggningsregistret verkligen fortfarande existerar.
Sammantaget bidrar detta till brister i inventering, rutiner, kontroll och svårigheter att uppnå miljömål. Eftersom intäktsmodeller för utrangerad utrustning saknas säljs utrustning med bokförda värden tillbaka till tillverkaren till lägsta pris, det vill säga skrotkostnaden. Avsaknad av rutiner för hållbar utrangering och egna interna resurser för dessa uppgifter gör att all utrustning idag skrotas och stora potentiella värden går till spillo.
En behovsanalys visar att följande kriterier bör stärkas väsentligt för att effektivisera verksamheten och få den att fungera inom ramen för gällande övergripande mål:
* Ekonomiuppföljning.
* Anläggningsregister.
* Uppfyllande av miljömål.
Till vårdgivare med överbliven utrustning erbjuder SMDE sina tjänster.
- Vi rekommenderar att förbereda en lista med all information som du har tillgänglig gällande den utrustning som ska säljas. Ju mer information, desto mer exakt kommer vår bedömning avseende säljbarhet och prissättning att vara. Förutom att ange vilken typ av utrustning , är det också viktigt för oss att känna till varumärke, modell och ålder på utrustningen.
När du har kontaktat oss för en avyttring, kommer vi att undersöka om utrustningen går att sälja i sitt nuvarande skick och kontrollera om vi har någon match mellan din utrustning och vår lista över önskad utrustning
FAKTA om SMDE
Scandinavian Medical Device Exchange är ett samarbetsprojekt mellan 4cycle, Symbioteq och Engavility.
4cycles affärsidé är att på ett miljövänligt och strukturerat sätt återvinna kontorsinventarier hos företag som har behov att utrangera gammalt material. Med hjälp av denna återvinningsprincip kan de utgående inventarierna istället göra nytta hos andra företag och organisationer, eller alternativt skänkas till välgörenhetsorganisationer eller skolor, vars budget då istället kan användas till andra ändamål. Allt övrigt utgående material sorteras, återvinns eller förbränns och blir till ny energi.
Symbioteq har sedan 1994 guidat företag och verksamheter till bättre kvalitetssäkring genom utbildningar, bemanning, produktdokumentation och konsulttjänster. Symbioteq har lång erfarenhet av att hjälpa medicintekniska tillverkare och vårdgivare att utveckla en miljöriktigt hållbar och kvalitetssäkrad hantering av medicinteknisk utrustning.
Engavility har bred erfarenhet inom olika områden från Life Science- branschen och hjälper innovatörer, inom framför allt medicinteknik, att ta sina produkter till marknaden. Nära samarbeten finns med bland annat Innovation Akademiska och IVA.
Andra medarbetare har lång erfarenhet inom uppbyggnad av bl.a. CAD/CAM, projektledning, kvalitets-, miljö- och säkerhetsansvar, implementering av ledningssystem och storkundsrutiner hos bl.a. HP, Teracom och Jernhusen.
Detta gör SMDE:
* Upprätta rutiner och processer för avtalade vårdgivare.
* Utrustning för återanvändning genomgår service, upparbetas och kvalitetssäkras mot CE krav.
* Marknadsvärdering och försäljning.
* Kvalitetssäkring. All utrustning som förs vidare ut på ny marknad genomgår service och kvalitetssäkras mot ursprungligt CE- krav före leverans.
* Välgörenhet. Utrustning som kan kvalitetssäkras, men inte har ett marknadsvärde, skänks bort till frivilligorganisationer (90 konton).
* Återvinning. Utrustning som inte uppfyller gällande krav återvinns miljöriktigt med full spårbarhet och med dokumenterad redovisning.
* Marknadsvärdering och avyttring av utrustning.
* Spårbarhet av all utrustning i en dokumenterad process, med återkoppling till anläggningsregister.
* Underhåll av medicintekniksk utrustning så att tillverkarens produktansvar fortfarande gäller.
* Ser till att du skrotar medicintekniksa produkter i enughet med regler och förordningar.
Källa: Rapport ”Medicinteknisk utrustning – utrangering och reinvestering” 2009.