Johnson & Johnson - ”Vi sätter patienten först”
”Vi har ett credo - som är hjärtat i allt vi gör. För att summera det, handlar det om att alltid sätta patienten först.”
Att få grepp om ett av världens största medicinteknik- och diagnostikföretag är inte en enkel match. Men för att förstå lite mer om Johnson & Johnsons verksamhet i Norden så behöver man uppsöka deras företag i Rotebro. MedTech Magazine får möjligheten att träffa företaget en grådisig januaridag. Fotografen Jeanette Hägglund och hennes assistent Oscar och jag möter upp Anders Wennerberg som är Private Health Sector & Strategic Affairs Manager för Norden.
Anders berättar under en rundvandring i lokalerna att hans arbete främst handlar om att titta på samhället och Johnson & Johnsons ansvar att göra hälso- och sjukvården bättre och mer kostnadseffektiv. – Jag försöker att använda den kunskapen jag har om hälso- och sjukvårdssystemet, sprida kunskap om våra lösningar som är kostnadseffektiva och bra för patienten, t.ex. skifte till mer dagkirurgi. Det handlar mycket om att ge rätt vård, ökad kompetens och inte enbart söka den billigaste produkten utan den bästa, säger han. Till stor del handlar det om att tänka annorlunda och se mer till patientens behov oavsett hur vården är organiserad. Anders berättar att Johnson & Johnson består av tre divisioner: Consumer Health Care, Pharmaceuticals och Medical Devices & Diagnostics.
Vi passerar Johnson & Johnsons matsal, dit många i stunden tillströmmar. Sedan stöter vi relativt snabbt på gymmet, där ett konditionspass med tränare precis pågår.
Valde en plats på ”bonnvischan” Vi får även möjlighet att prata en stund med Bo Agebro, som jobbar för alla tre områdena inom Johnson & Johnson med bl.a. fastighetsfrågor. Bo berättar lite om byggnadens- och Johnson & Johnsons historia i Norden. – 1964-65 hittade man den här tomten i Rotebro. Korna gick och betade här då. Många undrade hur man kunde välja en sådan här plats på bonnvischan. Men det visade sig vara väldigt visionärt. Det ligger ju i princip mellan Stockholm och Arlanda och det var här man valde att placera sin verksamhet. Kontoret idag är cirka 10. 000 kvm. Det har blivit dags att träffa David Follows, som är Managing Director för Medical Devices and Diagnostics Nordics och General Manager för Ethicon Surgical Care Nordics Business Unit.
David är gift med Karen och har tre barn, varav två är vuxna och ett av dem är med i Stockholm. Han har varit chef för den Nordiska verksamheten i cirka två år.
”Under mina 25 år tillsammans med Johnson & Johnson har jag uppskattat att får göra karriär inom de flesta av rollerna inom försäljning och marknadsföring. Efter att tidigare ha arbetat i både läkemedels-och konsumentsektorn, är jag stolt över att ha arbetat med ett antal viktiga globala varumärken under årens lopp, men det var först när jag började i Johnson & Johnsons Ethicon affärsenhet år 1987, som allt föll på plats för mig. Det var en miljö där jag kunde växa till mer än bara en duktig säljare och fokusera på att leverera något mer givande än bara affärsresultat.
Under mina tidiga år som Sales Specialist, var kontakt med mina kunder min högsta prioritet och den roligaste delen av mitt arbete. Kontakten med våra kunder gör att vi använder och odlar alla tillgängliga insikter i våra lokala marknader och gör det möjligt för oss att utveckla djupare samarbeten.
I min ledarroll, fokuserar jag på att bygga en arbetsmiljö där alla våra medarbetare känner både rätt och ansvar för att bygga vår strategi och leverera resultat. Som chef är jag också medveten om behovet av att ha en företagsövergripande ansvarskänsla. Detta är ett sätt att tänka som säkerställer att vi agerar med högsta professionalism i vårt dagliga arbete.
Vi har ett credo- som är hjärtat i allt vi gör. Jag ger alltid rådet till våra anställda att läsa det och tolka det för sig själva. För att summera det handlar det om att alltid sätta patienten först, följt av hur vi beter oss mot våra anställda, vårt ansvar i samhället, och vårt ansvar mot våra aktieägare”. Credot skrevs 1943 av Robert Wood Johnson II, alltså sonen till grundaren. Det skrevs inför den amerikanska börsintroduktionen 1944. Credot blev sedan ryggraden i företaget, eller närmare bestämt hjärtat i verksamheten. Credot som betyder trosbekännelse har översatts till 36 språk. Och enbart små justeringar i credot har gjorts på cirka 70 år. Då handlar det främst om språkliga förändringar. Johnson & Johnson har varit med och spelat en ovärderlig roll i att förändra människor hälsa och välbefinnande under åren. Det gör man även genom olika globala och lokala CSR aktiviteter som exempelvis engagemanget i Operation Smile. Operation Smile hjälper barn i utvecklingsländer som har ansiktsdeformiteter med gratis operationer. De får leendet tillbaka. Ethicon har sex fokusområden som är fetmakirurgi, gynekologi, bråckkirurgi, hjärt/kärlkirurgi, övre och nedre gastro- kirurgi. På företaget arbetar bland annat säljare och marknadsförare för att erbjuda de bästa lösningarna till sjukvården. Ethicons strävan är att utveckla kirurgin över hela världen för patienternas bästa. I mer än 80 år har Ethicon varit en samarbetspartner för en bättre kirurgi för en bättre värld, och visionen är att avancera den kirurgiska vården och förbättra patienternas liv. Företagets mission handlar om att vara en trovärdig affärspartner genom att ge varje patient som företaget servar, de bästa värderingarna, tjänsterna och den bästa produktportföljen på marknaden.
Motiverade medarbetare Företaget består av många erfarna och motiverade medarbetare. Under dagen får vi möjlighet att träffa ett par av Ethicons anställda för att få en så bra helhetsbild som möjligt av verksamheten.
Först ut är Susanna Helgö, produktspecialist. Susanna arbetar specifikt med hemostatikaprodukter, blodstillare. Hon arbetar mycket med att utbilda kirurger och operationssjuksköterskor om hur och när man använder deras produkter. – Vi har en bred produktportfölj, något för alla typer av blödningar. Och vi har en spännande produkt som kommer 2014. Med den kan man klara ännu tuffare blödningar än tidigare. Känslan av att jobba med en så bred produktportfölj där det framför allt handlar om: right product- right time är fantastisk. Man kan spara mycket pengar för sjukvården genom att använda den produkt som är lämpligast vid varje tillfälle, säger Susanna.
Mia Lohm ansvarar för affärsområdet gynekologi. När hon berättar märks det hur mycket hon brinner för kvinnors hälsa. Mia berättar att man jobbar med två produktplattformar, en som har med ansträngningsinkontinens att göra och sedan produkter som behandlar onormala rikliga blödningar. Att prata om urininkontinens upplevs av många kvinnor som pinsamt och tabubelagt. Många vågar inte söka hjälp, vilket är synd, då man ofta kan bli helt bra med ett enkelt ingrepp.
– Vi marknadsför och säljer ett kirurgiskt nät som kallas TVT, vilket står för Tension- free Vaginal Tape som man använder för att bota ansträngningsinkontinens. Vid en enkel operation med lokalbedövning lägger man ett band av syntetiskt nät under urinrörets mittendel och det ger stöd åt urinröret vid ökat buktryck som till exempel vid hosta, tunga lyft eller ansträngning under ett gympapass, berättar Mia.
Vi byter område och går från kvinnors hälsa till logistik. Sandra Tengberg arbetar som Nordisk logistikchef för Ethicon och har varit anställd i tio år. Teamet på 18 personer som arbetar med logistik sköter om allt som har med att säkerställa att deras kunder får rätt produkter, i rätt tid och till rätt plats och den service de behöver. Men deras arbete handlar också om att hjälpa sjukvården att kunna hitta effektiviseringar. – Johnson & Johnson har god kompetens inom logistik. Vi arbetar med att hjälpa sjukvården att få upp ögonen för de totala kostnaderna för inköp. Det vill säga att synliggöra kostnaden för administration etc. Hjälpa dem att förstå orsak - verkan och hjälpa dem att titta på hela förloppet för att hitta besparingar istället för att bara se produktens pris, säger Sandra. Slutligen träffar vi danske Steen Pedersen, Nordic Marketing Director i företaget. Han började sin bana inom Johnson & Johnson i USA och kom efter det till Stockholm, där han nu bott i åtta år.
Steen arbetar med kortsiktiga och långsiktiga strategier inom företagets säljorganisation. Han arbetar tillsammans med ”the commercial- & sales directors” och hela säljorganisationen och betonar vikten av en nära kundkontakt. Han har även ett ansvar för att ta fram strategier tillsammans med sina europeiska kollegor. – Det finns en idérikedom i Norden som är stor. Vi har många olika projekt på gång och vi tittar ständigt på nya lösningar och funderar över hur vi ska lansera dem på ett effektivt och innovativt sätt.
Han berättar att konkurrensen inte direkt blir mindre, utan att det kommer fler och fler aktörer på marknaden som de inte sett tidigare, bland annat från Kina. Det är även dynamiker i marknaden som påverkar företaget och dess tillväxt.
Anders Wennerberg nämner avslutningsvis att det trots ekonomiskt kärvare tider finns gott hopp om att medverka till en bättre sjukvård.
– Vi har så otroligt mycket att lära av varandra. Vi lyssnar gärna och välkomnar alltid möjligheten att samarbeta med sjukvården för att dela med oss av all den kunskap vi har snappat upp på vägen under våra 127 år inom hälso- och sjukvården. Tillsammans kan vi faktiskt spara pengar, samtidigt som vården blir bättre. Det går att göra, avslutar Anders.
[Quote for layout] ”En betydande del av min karriär har varit att framhäva medicintekniska produkter och jag tror passionerat på att omvandla patientvården genom innovation” David Follows, som är Managing Director för Medical Devices and Diagnostics Nordics och General Manager för Ethicon Surgical Care Nordics Business Unit.
Faktaruta
Lite historik om Johnson & Johnson:
Framgångssagan börjar 1886,då bröderna Robert Wood Johnson, James Wood Johnson och Edward Mead Johnson grundar Johnson & Johnson i New Brunswick i New Jersey. Johnsonbröderna kommer sedan att göra pionjära satsningar på sterila kirurgförband, sterila suturer, första hjälpen, och produkter för kvinnors hälsa samt tandtråd och babyprodukter. Frederick Barnett Kilmer, är mannen bakom Johnson & Johnson Babypowder och han var även företagets ”Director of Scientific Affairs,” mellan åren 1889 till 1934. Han blir en banbrytare i att sprida kunskap om hur man använder antiseptiska metoder för att behandla sår. Frederick skriver sedan även en bok i ämnet.
Johnson & Johnson 2013: Består av drygt 250 bolag i 60 länder och 129 000 anställda i världen.
Företaget vision: Vård för hela världen, en person i taget, inspirerar och förenar människorna i Johnson & Johnson. De använder forskning och utveckling för att ta fram innovativa idéer, varor och tjänster för att utveckla hälsa och välmående för alla människor.
Text: Birgitta Stolt
Bild: Jeanette Hägglund