Diagnostikbolag tog in 263 miljoner – vill öka räckvidden
Företrädesemissionen tecknades till 74 procent med och utan stöd av teckningsrätter, medan garanter fick ta 26 procent av emissionsbeloppet, enligt ett pressmeddelande.
När nyemissionen är slutförd kommer huvudägaren Nexttobes andel av aktierna och rösterna i bolaget att uppgå till cirka 54 procent.
De tillförda resurserna ska finansiera bolagets marknadsstrategi, som går ut på att bygga upp säljstyrka i nyckelgeografier och samtidigt sluta avtal med distributörer för att öka räckvidden för marknadsföringen av bolagets ledande produkt Astar. Finansieringen ska också gå till fortsatta regulatoriska studier.
Astar är ett instrument för test av antibiotikaresistens som, enligt Q-linea, ger en känslighetsprofil inom sex timmar direkt från en positiv blodkultur.
Produkten lanserades på den europeiska marknaden under hösten 2021 och en ansökan om marknadsgodkännande för den amerikanska marknaden lämnades in i juni 2022.