E-handeln inom B2B spås bli enorm
Ändå är det bara en femtedel av företagen som erbjuder e-handel. Konstigt då e-handeln för företagsprodukter spås öka mycket och beräknas bli flera gånger större än handeln för konsumenter då värdet på transaktionerna oftast är högre.
Här finns det stora möjligheter att skapa sig konkurrensfördelar inom den egna branschen och erbjuda kunderna bättre service än konkurrenterna. De allra flesta är vana att köpa saker online i privatlivet så varför skulle inte den förväntan även finnas på de leverantörer som man köper av i sin yrkesroll?
Man behöver inte skrota den vanliga säljkanalen bara för att man satsar på e-handel, men ju fler kunder ni får över i er digitala kanal desto mer pengar finns att spara. Men under en övergångsperiod kan det vara en bra idé att erbjuda båda alternativen.
Vilka är fördelarna med att digitalisera försäljningskanalerna?
- Tillgänglighet och räckvidd
- Rätt information vid rätt tillfälle
- Ett integrerat flöde spar tid och pengar
- Du kan luta dig tillbaka och låta e-handeln jobba åt dig
✨ Här kan du läsa hela artikeln och få våra bästa tips på hur du kan digitalisera din försäljning! ✨